U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  O P I N I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Gemeente Den Haag

De Haagse zwemtunnel


MURPHY'S WET luidt dat wat mis kan gaan, ook werkelijk mis gaat. In de gemeente Den Haag is de tramtunnel die wordt aangelegd in het centrum van de stad, hiervan een pijnlijk voorbeeld.

Deze week liep, niet voor de eerste keer, de half afgebouwde tramtunnel onder water. In 1998 was dat ook al het geval. Eigenlijk is de tramtunnel, het pronkjuweel van een plan om de verkeerscirculatie in de Haagse binnenstad te verbeteren, vanaf het begin een aaneenschakeling van tegenslagen. Met als tussenstand van de schade: een vertraging van vijf jaar in de oplevering, nu voorzien in 2004. Een kostenoverschrijding van 145 miljoen gulden (op een oorspronkelijk bedrag van 282 miljoen). Jarenlange puinhopen in de binnenstad. Gedupeerde winkelbedrijven die hun klandizie hebben zien verdwijnen. Onverzekerde risico's. Financiële stroppen voor de gemeente. Gaten in de weg. En ga zo maar door.

Groots en meeslepend moest het worden, metropolitane allure op de vierkante kilometer. Maar de gemeente was gewaarschuwd: Den Haag heeft willens en wetens gekozen voor een experimenteel ontwerp, zonder afdoende verzekering van de risico's. En die bleken in ruime mate aanwezig. Wat er technisch ook allemaal is geprobeerd, het wilde maar niet lukken. In Den Haag wordt meesmuilend gesproken van de zwemtunnel.

De chaos is compleet, de Haagse binnenstad een ontoegankelijke bouwput. Het ministerie van Verkeer, dat tweederde van de oorspronkelijke bouwsom bijdraagt, weigert voor meer dan een kwart van de tegenvallers op te draaien. De resterende stroppen zullen uiteindelijk wel terechtkomen bij de gemeentelijke belastingbetalers.

HET WATERBALLET in de Haagse tramtunnel heeft een be tekenis die de gemeentegrenzen van Den Haag overstijgt. Ten eerste is de wethouder van Verkeer die verantwoordelijk is voor het debacle, H.J. Meijer (VVD), zojuist benoemd tot burgemeester van Zwolle. Dat is een absurde politieke beloning voor een financieel en verkeerskundig schandaal van de eerste orde. Twaalfhonderd meter tram onder de grond voor een half miljard gulden. Ten tweede is de tramtunnel onder de Kalvermarkt en de Grote Marktstraat niet het enige grootschalige infrastructurele project dat onder de Nederlandse bodem wordt aangelegd. Voor de hogesnelheidslijn zal een tunnel van zeven kilometer onder de weilanden bij Hoogmade worden geboord. Dat is een veenweidegebied en daar wil het nog wel eens nat zijn.

NRC Webpagina's
6 JULI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad