|
|
|
NIEUWSSELECTIE Gemeente Den Haag
|
De Haagse zwemtunnel
Groots en meeslepend moest het worden, metropolitane allure op de vierkante kilometer. Maar de gemeente was gewaarschuwd: Den Haag heeft willens en wetens gekozen voor een experimenteel ontwerp, zonder afdoende verzekering van de risico's. En die bleken in ruime mate aanwezig. Wat er technisch ook allemaal is geprobeerd, het wilde maar niet lukken. In Den Haag wordt meesmuilend gesproken van de zwemtunnel. De chaos is compleet, de Haagse binnenstad een ontoegankelijke bouwput. Het ministerie van Verkeer, dat tweederde van de oorspronkelijke bouwsom bijdraagt, weigert voor meer dan een kwart van de tegenvallers op te draaien. De resterende stroppen zullen uiteindelijk wel terechtkomen bij de gemeentelijke belastingbetalers.
HET WATERBALLET in de Haagse tramtunnel heeft een be tekenis die de gemeentegrenzen van Den Haag overstijgt. Ten eerste is de wethouder van Verkeer die verantwoordelijk is voor het debacle, H.J. Meijer (VVD), zojuist benoemd tot burgemeester van Zwolle. Dat is een absurde politieke beloning voor een financieel en verkeerskundig schandaal van de eerste orde. Twaalfhonderd meter tram onder de grond voor een half miljard gulden. Ten tweede is de tramtunnel onder de Kalvermarkt en de Grote Marktstraat niet het enige grootschalige infrastructurele project dat onder de Nederlandse bodem wordt aangelegd. Voor de hogesnelheidslijn zal een tunnel van zeven kilometer onder de weilanden bij Hoogmade worden geboord. Dat is een veenweidegebied en daar wil het nog wel eens nat zijn.
|
NRC Webpagina's 6 JULI 2000
|
Bovenkant pagina |
|