U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  K U N S T
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Gucci

Versace


Playboy domineert de nieuwe mode in Milaan


De mannenmode voor het voorjaar en de zomer van 2001 richt zich op een fenomeen van weleer: de playboy.


De playboy van Gucci. Foto Reuters
Door JETTY FERWERDA

MILAAN, 30 JUNI. De playboy is terug. In Milaan kun je hem bijna aanraken. Weggezakt in de kussens of nonchalant leunend tegen de muur volgen ze hem, hun ogen gefixeerd op zijn tot de navel opengeknoopte hemd en licht bezwete borstkas. Het is de playboy van Dean en Dan, de Canadese tweeling achter het label D-Squared.

Maar je komt de playboy ook tegen in een zorgvuldiger geregisseerde omgeving. Toplabels als

Gucci, Versace, Armani en Calvin Klein laten niets aan het toeval over. Zij plaatsen hun playboy in hún droomwereld. Bij Gucci is dat een helderverlicht, wit decor van plastic folie, waar het altijd hardop roddelende modepubliek onder de indruk van zoveel gespeelde soberheid verandert in een fluisterend kliekje. In zo'n omgeving is het makkelijk scoren met een sensuele collectie geïnspireerd op Kung Fu en foto's van een in kimono gehulde Robert Mapplethorpe. Bij het modehuis Versace is daarentegen geen ruimte voor subtiel gepriegel, een show is een echte show. Tegen een achtergrond van heel veel goud en een keiharde soundtrack, paradeert de opzichtig geklede rokkenjager op het podium. Een licht wiegende tred, zijn haren zorgvuldig in model geföhnd, zongebruind, een grote zonnebril en versierd met opzichtig gouden kettinkjes en ringen. Pronken is hem niet vreemd, hij gaat een goudglanzend, openvallend shirt of roze-geel pak in ouderwetse Versace-print niet uit de weg.

Toch laat de nieuwe playboy zich ook van zijn kwetsbare kant zien. Hij is warempel een beetje intellectueel en declameert tijdens de stille show van Miu Miu quasi irionisch levensvragen, opgetekend door schrijvers als David Greig en Abi Morgan. "Is this your dream?", vraagt hij zich af gekleed in een trui met korte mouw, smalle rechte broek, puntschoenen en bandana om de nek geknoopt. En ach, wat is hij aandoenlijk als hij bij Issey Miyake als een kip zonder kop door de fabriekshal rent in zijn felgekleurde, sportieve outfit. Zijn magere lijf probeert hij te camoufleren met opblaasbare shirts en shorts, waardoor hij ineens brede schouders, een borstkas en gespierde dijbenen krijgt. Armani presenteert hem als een springerig veulen compleet met ingestudeerde danspassen. Het modehuis neemt daarmee bewust afstand van de koele, bijna afstandelijke stijl van weleer. Het is blijkbaar tijd voor gepaste frivoliteiten.

Gaat dit allemaal nog wel over mode? Ja hoor. Dit is de stijl die perfect past bij deze tijd waarin image en uiterlijk vertoon aan de orde van de dag zijn. Waarin rijkdom weer tot uitdrukking komt in kleding, subtiel of juist irritant opzichtig. Het is ook de tijd waarin vrouwen het voorzichtig hebben over echte mannen, die hen weer eens ouderwets verleiden in plaats van politiek correct negeren. En de nieuwe playboy heeft wat dat betreft alles in zich, zowel uiterlijk als innerlijk: de erotische uitstraling van Tom Jones, het gepolijste van Lee Towers en de gespeelde onschuld van Johnny Depp.

Het gaat gelukkig ook gewoon over kleren, die straks in de winkel te koop zijn. De grote trend is kleur. Een gevaarlijk onderwerp in de mannenmode, want veel mannen weten er geen raad mee. Wees gerust: zwart, bruin, donkerblauw en grijs zijn er nog steeds, maar krijgen concurrentie van afgezwakte tinten als lila, lichtblauw, zachtgroen en wit. Opvallen kan met goud, brons, zilver, fuchsiaroze, turkoise en oranje. Prints zijn nadrukkelijker aanwezig dan in de huidige mode: veel ruiten, uitvergrote computerprints en Aziatische dessins. De stijl wordt softer en sensueler dankzij soepele materialen, openvallende hemden, shirts die om het lijf gewikkeld worden en tops met diepe V-hals. Kostuums zijn scherp gesneden met colberts die precies passen en pantalons die of heel ruim zitten of juist smal en recht zijn. Overhemden met hoge boorden zijn nonchalant opengeknoopt, manchetten los. Opvallend is de terugkeer van de brede revers en het double breasted pak. De nieuwste accessoires: leren polsbandjes of bandana's en smalle Hermès-sjaaltjes om de hals. We hadden het kunnen weten: een echte playboy draagt geen das.

NRC Webpagina's
30 JUNI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad