U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Email uit New York (column Jeroen van Bergeijk)

Apestaartje (column Marie-José Klaver)

Profiel Internet, handleiding websites maken (Lukas Keijser)

Homepage Rik Smits


Jeroen van Bergeijk: [e-mail uit new-york] Observaties van een internetjournalist in Amerika Unieboek bv., 96 blz. ƒ17,50

Liesbeth Koenen en Rik Smits: E-mail etiquette Podium, 202 blz. ƒ32,50

Lukas Keijser: Een Eigen Home Page van/voor het eigen gezin Unieboek, 144 blz. ƒ24,90

Marie-José Klaver: Meer weten over internet. Een praktische gids voor internetgebruikers. Unieboek, 316 blz. ƒ24,90

Digitale vingerwijzingen

SANDER VOORMOLEN
Internet wordt vaak geroemd als het meest democratische medium. Anders dan bij de oude media - kranten, radio, televisie etc. - is de verspreiding van informatie niet langer eenrichtingsverkeer, maar kan de consument nu zelf actief op zoek naar zaken die hem of haar interesseren.

Sterker nog: iedereen met een computer en een modemverbinding kan zelf een digitale krant of omroep beginnen. Dat opent nieuwe perspectieven. Tussenpersonen verdwijnen; de internetter kan direct bij de bron informatie of diensten opvragen. Door middel van een paar simpele muisklikken kan de klant aanbieders van digitale waar wereldwijd vergelijken om vervolgens de voordeligste en beste te kiezen. Op internet vormen consumentengroepen met gelijke wensen virtuele inkoopcombinaties om een lage prijs voor producten te bedingen. De macht over het koopproces komt steeds meer in handen van de consument. Als gevolg daarvan richten diensten en informatie zich in de digitale wereld niet langer op de grootste gemene deler. Er is een trend waarneembaar naar individualisering op basis van de persoonlijke voorkeuren van de internetter.

Mede door de opkomst van gratis internet is het aantal websurfers in Nederland in een jaar tijd meer dan verdubbeld. Eenderde van de bevolking is nu online en hoewel dat internationaal gezien geen slechte score is, bekent het ook dat de meerderheid van de bevolking nog steeds min of meer digibeet is. Onlangs verschenen vier boekjes over internet, allen geschreven door medewerkers van NRC Handelsblad.Jeroen van Bergeijk bundelde de colums die hij schreef voor de website van deze krant in [e-mail uit new york]. In een dertigtal korte essays doet hij verslag vanuit Silicon Alley, zoals het kloppend hart van de elektronische handel wordt genoemd. Van Bergeijk zit al drie jaar als internetjournalist in New York en heeft de snelle ontwikkelingen van de dotcom-cultuur van nabij kunnen volgen. Dat levert soms verrassende en ontnuchterende inzichten op. Zo heeft de seksindustrie op internet zeer succesvolle bedrijfsmodellen ontwikkeld (inclusief online systemen om de kredietwaardigheid van creditcards te verifiëren) waar 'gewone' sites alleen maar van kunnen dromen.

Net als de branche zelf, zijn ook boeken over internet snel aan bederf onderhevig. Zo draagt een geïnterviewde in het boekje van Van Bergeijk inmiddels achterhaalde voorbeelden aan om te staven dat Nederland enorm achterloopt met e-commerce. Dat De Bijenkorf niet online is en dat je niet via internet kunt bankieren bij de Postbank, is inmiddels verleden tijd. De andere drie boekjes zijn praktische handleidingen voor het internetgebruik. In bemoedigende woorden proberen de auteurs nieuwkomers op het internet over de streep te trekken. 'Met e-mail kunt u gemakkelijk een aardiger en attenter mens worden', zeggen Liesbeth Koenen en Rik Smits op de achterflap van hun wegwijzer voor het omgaan met elektronische post. In E-mail etiquette doen zij de ins en outs uit de doeken van het e-mailen met vier programma's die zij telkens naast elkaar behandelen: Eudora, Pegasus, Netscape Messenger en Outlook Express.

De taalkundigen Koenen en Smits roemen de opleving die de geschreven taal dankzij de komst van e-mail heeft beleefd. E-mail etiquette is vooral bedoeld voor mensen die nog nooit een e-mail hebben gestuurd. Gevorderden vinden er wel wat tips, maar kunnen natuurlijk ook gewoon de handleiding van hun e-mailprogamma eens goed lezen.

Een eigen homepage van³voor het hele gezin van Lukas Keijser biedt vele nuttige tips om een aantrekkelijke site te maken die opvalt tussen de miljoenen elektronische publicaties op het internet. Veel mensen laten zich bij het opzetten van een eigen homepage tegengehouden door de angst dat daar allerlei ingewikkelde programmeerkennis voor nodig is. 'Onzin!', roept Keijser en laat er de belofte op volgen dat lezers met behulp van zijn boekje in een handomdraai hun eigen website zullen kunnen maken.

Stap voor stap loodst Keijser de lezer door de wereld van HTML (HyperText Mark-up Language), de programmeertaal waarin internetpagina's geschreven zijn. De bij het boek behorende website dient als voorbeeld. Het resultaat is een persoonlijk digitaal uithangbord van het gezin. Handig voor familie in het buitenland. Het is natuurlijk maar een voorbeeld: met dezelfde technieken kan de lezer ook een informatieve website over een bepaalde hobby opzetten of een digitaal cv voor het vinden van een baan. Over XML - eXtended Mark- up Language, de gedoodverfde opvolger van HTML - rept Keijser echter nog met geen woord, maar dat voert misschien ook te ver voor de beginnende webauteur. Keijser komt met goede tips. Hij legt bijvoorbeeld uit dat html-code eigenlijk heel simpel uit platte tekst bestaat, en dat het daarom niet nodig is om dure html-editors aan te schaffen: webauteurs kunnen de code gewoon handmatig intikken. Dat is bovendien het meest nauwkeurig en levert pagina's die snel laden. De sigarendoosgrote pocket Meer weten over internet van Marie- José Klaver tenslotte is een heldere en prettig beknopte leidraad, die alle aspecten van het bestaan online behandelt. Het is zo compleet en toegankelijk geschreven dat providers dit boekje eigenlijk aan elke nieuwe abonnee zouden moeten meegeven. In deze ene uitgave is alles wat de Nederlandse websurfer begeert handzaam gebundeld. Namen en adressen van digitale winkels, encyclopediën, internettijdschriften, discussiegroepen, zoekmachines: alle places to be staan genoemd, klaar om te worden overgenomen in de bookmark-lijst van de lezer. Heel nuttig, want dat is ook meteen het bezwaar van internet: het web staat bol van de nuttige informatie en handige diensten, maar het probleem is vaak ze te vinden.

NRC Webpagina's
23 JUNI 2000

Archief Boeken


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad