U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Airbus

Airbus bouwt grootste vliegtuig

Door onze correspondenten
PARIJS /LONDEN, 23 JUNI. Vliegtuigbouwer Airbus wordt omgevormd tot een volledig particulier bedrijf. Daarmee is de laatste hindernis weggenomen om de A3XX 'superjumbo' te gaan bouwen, het grootste verkeersvliegtuig ter wereld voor 555 tot 800 passagiers.

Het Frans-Duits-Brits-Spaanse consortium heeft daarover vandaag overeenstemming bereikt. "Dit is een historische dag voor Airbus en geweldig nieuws voor de Europese lucht- en ruimtevaartindustrie", zei Philippe Camus, directeur van het Duits-Franse EADS, dat 80 procent van de aandelen in Airbus heeft. Voorzitter van het nieuwe bedrijf Airbus Integrated Company wordt de huidige voorzitter van Airbus, de Fransman N. Forgeard.

De onderhandelingen over de reorganisatie van Airbus hebben jaren geduurd, maar kwamen in een stroomversnelling om het A3XX-project mogelijk te maken. Om het project te financieren moet Airbus gedeeltelijk naar de beurs, wat in de oude vorm niet mogelijk was. Bestaande staatsaandelen in de onderneming en overheidssubsidies aan de A3XX zouden in de oude opzet op bezwaren kunnen stuiten bij de mededingingsautoriteiten.

De reorganisatie van Airbus werd ook vertraagd door fusieperikelen van de partners. Na het mislukken van de fusie tussen het Duitse DaimlerChrysler Aerospace (Dasa) en British Aerospace (BAe), vorig jaar, sloot Dasa een fusieakkoord met de Franse Airbuspartner Matra Aérospatiale. Bij de Frans-Duitse combine, de European Aeronautic Defense and Space Company (EADS), kwam later het Spaanse Casa.

Vooral de Britten hadden grote moeite met het belang van de Franse, Duitse en Spaanse staat in 'hun' Airbus-partners.

British Aerospace, na een fusie met het Britse GEC Marconi zelf omgedoopt in BAe Systems, weigerde bovendien aanvankelijk genoegen te nemen met een aandeel van 20 procent. Aangenomen wordt dat BAe zijn aandeel op termijn wil verkopen om een Amerikaanse partner te zoeken, mogelijk Boeing, Airbus' grootste concurrent. BAe Systems blijft in de nieuwe opzet de vleugels bouwen voor Airbus en houdt zeggenschap in 'strategische beslissingen'. De Franse en Duitse partners maakten ruzie over de plaats waar de A3XX wordt gebouwd. Volgens het akkoord zal het vliegtuig grotendeels in elkaar worden gezet in Toulouse en van een interieur worden voorzien in een Dasa-fabriek bij Hamburg. De A3XX kan op twee dekken maximaal 650 passagiers vervoeren. Het Britse Rolls- Royce Aero, het Franse Snecma en het Amerikaanse Pratt & Whitney dingen naar de order voor de motoren. Airbus is na Boeing de grootste bouwer van verkeersvliegtuigen ter wereld. Vorig jaar verkocht het bedrijf voor het eerst meer vliegtuigen dan Boeing, met name op de Amerikaanse markt. EADS maakte gisteren bekend dat het 30 procent van de aandelen naar de beurs brengt en daar ruim 6 miljard gulden mee wil ophalen. Volgens Airbus is de A3XX alleen rendabel te bouwen als er 528 worden verkocht. Er is nu uitzicht op vijftig orders, met name uit Azië en uit Arabische staten. Boeing, dat eerder zei geen markt te zien voor een 'superjumbo', werkt nu aan plannen om de 747 te vergroten.

NRC Webpagina's
23 JUNI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad