|
|
|
NIEUWSSELECTIE Airbus
|
Airbus bouwt grootste vliegtuig
Door onze correspondenten
De onderhandelingen over de reorganisatie van Airbus hebben jaren geduurd, maar kwamen in een stroomversnelling om het A3XX-project mogelijk te maken. Om het project te financieren moet Airbus gedeeltelijk naar de beurs, wat in de oude vorm niet mogelijk was. Bestaande staatsaandelen in de onderneming en overheidssubsidies aan de A3XX zouden in de oude opzet op bezwaren kunnen stuiten bij de mededingingsautoriteiten. De reorganisatie van Airbus werd ook vertraagd door fusieperikelen van de partners. Na het mislukken van de fusie tussen het Duitse DaimlerChrysler Aerospace (Dasa) en British Aerospace (BAe), vorig jaar, sloot Dasa een fusieakkoord met de Franse Airbuspartner Matra Aérospatiale. Bij de Frans-Duitse combine, de European Aeronautic Defense and Space Company (EADS), kwam later het Spaanse Casa. Vooral de Britten hadden grote moeite met het belang van de Franse, Duitse en Spaanse staat in 'hun' Airbus-partners. British Aerospace, na een fusie met het Britse GEC Marconi zelf omgedoopt in BAe Systems, weigerde bovendien aanvankelijk genoegen te nemen met een aandeel van 20 procent. Aangenomen wordt dat BAe zijn aandeel op termijn wil verkopen om een Amerikaanse partner te zoeken, mogelijk Boeing, Airbus' grootste concurrent. BAe Systems blijft in de nieuwe opzet de vleugels bouwen voor Airbus en houdt zeggenschap in 'strategische beslissingen'. De Franse en Duitse partners maakten ruzie over de plaats waar de A3XX wordt gebouwd. Volgens het akkoord zal het vliegtuig grotendeels in elkaar worden gezet in Toulouse en van een interieur worden voorzien in een Dasa-fabriek bij Hamburg. De A3XX kan op twee dekken maximaal 650 passagiers vervoeren. Het Britse Rolls- Royce Aero, het Franse Snecma en het Amerikaanse Pratt & Whitney dingen naar de order voor de motoren. Airbus is na Boeing de grootste bouwer van verkeersvliegtuigen ter wereld. Vorig jaar verkocht het bedrijf voor het eerst meer vliegtuigen dan Boeing, met name op de Amerikaanse markt. EADS maakte gisteren bekend dat het 30 procent van de aandelen naar de beurs brengt en daar ruim 6 miljard gulden mee wil ophalen. Volgens Airbus is de A3XX alleen rendabel te bouwen als er 528 worden verkocht. Er is nu uitzicht op vijftig orders, met name uit Azië en uit Arabische staten. Boeing, dat eerder zei geen markt te zien voor een 'superjumbo', werkt nu aan plannen om de 747 te vergroten.
|
NRC Webpagina's 23 JUNI 2000
|
Bovenkant pagina |
|