T V V O O R A F :
The Echo
ELLEN DE BRUIN
Heeft u ook het gevoel dat een
veel te groot deel van uw tijd in beslag wordt genomen door uw werk,
boodschappen doen, stofzuigen, rekeningen betalen en andersoortige
sleur? En heeft u ook altijd het idee dat het echte leven zich ergens
anders afspeelt, maar weet u niet waar?
Kijk vanavond naar het eerste deel van The Echo, een driedelige verfilming van het gelijknamige
spannende boek van Minette Walters, en het wordt meteen duidelijk wat u
moet doen. U moet journalist worden. Ik wou dat ik er eerder op gekomen
was.
De journalist in kwestie heet Michael Deacon en hij moet een rijke
architecte interviewen die het lijk van een zwerver in haar garage heeft
gevonden. Hij krijgt een extreem kortgerokte, donkerharige,
kauwgomkauwende fotografe mee met onwaarschijnlijk rode lippen en een
licht hysterisch stemgeluid. De te ondervragen jongedame is, als
tegenwicht, helblond en afstandelijk. Ze spreekt op beheerste,
onderkoelde toon - maar kijkers, als zij alleen is worden haar ogen
nogal eens vochtig.
Het bezoekje is een uitwisseling van botte stoeriteiten, want zo gaat
dat kennelijk in journalistenland. De fotografe plakt voor binnenkomst
haar kauwgom naast de deurbel en maakt zonder toestemming foto's; de
journalist suggereert in zijn openingszin maar meteen, volkomen
irrelevant, dat de architecte door werkende kinderhandjes gemaakte
spullen in huis heeft. Maar gelukkig staat ook zij haar mannetje als het
om kordate oneliners gaat. Moeiteloos pareert ze zijn 'Oh, come on,
Amanda; may I call you Amanda, off the record?' - hij is net twee
minuten binnen - met 'There is no such thing as off the record'. Je
voelt meteen: deze mensen hoeven nooit af te wassen.
Het blijkt erg makkelijk om vijftig minuten vol te krijgen met
clichématig stoer gedrag. Deacon kan ontzettend veelbetekenend
fronsen, roken en zwijgen, maar heeft ook alle standaardzinnetjes
paraat: 'If your memory comes back, give me a call'. Hij twijfelt, wat
een luxe, of hij met de donkere of met de blonde naar bed moet, en al
zijn betekenisvolle momenten worden volgepompt met betekenisvolle
muziek.
Gaandeweg ga je je best een beetje afvragen hoe dat nou zit met die dode
zwerver, maar om er nou drie vrijdagavonden achter elkaar voor thuis te
blijven? Ik ga eerst een beetje door een citatengids bladeren voor
inspiratie en dan bij allemaal spannende mensen op bezoek, oneliners
spuien. Je weet nooit wat er gebeurt, maar vast iets wat meer met het
'echte leven' te maken heeft dan op de bank hangen voor de tv.
The Echo, Ned.3, 22.10-23.05u.