F I L M V O O R A F :
All That Jazz
HENK VAN GELDER
Het begin is meteen al
koortsachtig: een stuk Vivaldi op een bandrecorder, een nare hoest, een
druppel Visine in een bloeddoorlopen oog, een Alka-Seltzer-pil in een
bruisend glas water, een sigaret en een medicijnenpotje - het gaat niet
goed met de man die straks in beeld komt, en toch werkt hij als een
bezetene door.
Hij heet Joseph Gideon en hij wordt tot in de finesses gespeeld door Roy Scheider, maar hij lijkt - inclusief zijn sikje - nog
het meest op de man die All That Jazz heeft gemaakt. Zelfs het
adres op het pillenpotje (58 West 58th Street) was in werkelijkheid het
adres van Bob Fosse.
All That Jazz is het hitsige openingsnummer van de musical
Chicago, waarvoor Fosse de veelbetekende choreografie maakte.
Hier staat het echter model voor het geagiteerde bestaan van een man die
zojuist een hartaanval heeft gehad, maar desondanks druk bezig is met de
montage van een film en tegelijk werkt aan een Broadway-show waarin zijn
wettige echtgenote de hoofdrol speelt. Het is allemaal letterlijk uit
het leven van Bob Fosse zelf gegrepen, tot en met de vriendin die
inmiddels de plaats van de echtgenote heeft ingenomen. Haar werkelijke
naam is Ann Reinking en ze wordt hier gespeeld door Ann Reinking.
Zij noemde de film dan ook 'een schitterende studie naar narcisme', toen
ze kortgeleden in Utrecht was in haar functie als supervisor over de
Nederlandse versie van Chicago. "Maar minder autobiografisch dan
men zegt. Bob heeft inderdaad een hartaanval gehad, net als in de film,
maar als hij ook in werkelijkheid zo'n zelfvernietigende kant aan zijn
karakter had gehad, zou hij met geen mogelijkheid zoveel werk hebben
kunnen achterlaten."
Alles in All That Jazz loopt schijnbaar ongeordend en associatief
door elkaar: een ingewikkeld privéleven en een minstens zo
gecompliceerd werkschema, maar in de showdans komt het allemaal samen.
Zo moet Bob Fosse (1927-1987) ook wel ongeveer in elkaar hebben gezeten.
Zijn dans moest karakters uitbeelden; elke danser een eigen verhaal, en
geen ruimte voor loze balletsier. Naar zijn danseressen keek hij met
hetero-ogen en dus zijn ze sexy. En in zijn dansers, zo lijkt het, wilde
hij zichzelf ook als hetero terugzien. Ze zeggen wel eens dat Chicago
een musical is voor hen die de traditionele musical haten. Zo zou je
All That Jazz ook een dansfilm kunnen noemen voor wie een hekel
heeft aan de traditionele dans.
All That Jazz (Bob Fosse, VS, 1980), Canvas, 20.55-23.00u.