U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Nieuwe topman Kinsella is verleden al vergeten

World Online wil winnen


Een van zijn gaven, zegt James Kinsella, is het opbouwen van merknamen. Als nieuwe topman van het veelgeplaagde World Online zal die gave hem goed van pas komen.

Door STÉPHANE ALONSO en MICHIEL VAN NIEUWSTADT

ROTTERDAM, 19 JUNI. De nieuwe bestuursvoorzitter van het veelgeplaagde World Online gaat liever niet en profile op de foto. James Kinsella (40) wil per se recht in de camera kijken. Met zijn marketing- achtergrond weet hij als geen ander dat foto's een machtig wapen zijn in de beeldvorming. De boodschap die de Amerikaan wil achterlaten is duidelijk, zowel in woord als in beeld: ik heb zelfvertrouwen, ik ga van World Online weer een sterk bedrijf maken.

World Online kan een sterke topman gebruiken. Het kampt met een enorm marketingprobleem. Het is in de eerste plaats niet de internetaanbieder, maar het bedrijf met het grootste Nederlandse beursdebacle aller tijden achter zijn naam. Rechtszaken beloven een stroom van negatieve publiciteit. World Online moet zijn geloofwaardigheid herwinnen. De beurskoers sukkelt al maanden op grofweg een derde van het niveau van de beursintroductie op 17 maart. In marketing heeft Kinsella, die tot voor kort voor softwaremaker Microsoft werkte, zijn sporen verdiend. Hij schrijft het succes van de merknamen Pathfinder (van Time Warner), MSN (het netwerk van Microsoft) en MSNBC.com (nieuwssite van Microsoft en NBC) op zijn conto. Dat het na zijn vertrek bergafwaarts ging met bijvoorbeeld Pathfinder is niet zijn schuld. "Een van mijn gaven is het opbouwen van merknamen", zegt Kinsella, die zijn loopbaan begon als journalist.

Hij begint zonder twijfel aan de moeilijkste opdracht in zijn carrière. De bestuursvoorzitter zelf denkt daar anders over. World Online, zegt hij, heeft een "extreem goede positie ten opzichte van de concurrentie". De internetaanbieder is met zijn activiteiten in Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië, Spanje en Scandinavië "de enige echte pan-Europese speler". Veel aandeel in belangrijke markten (Duitsland en Frankrijk) heeft World Online overigens niet.

Maar Kinsella constateert tevreden dat hij 1,7 miljard euro in kas heeft - nog bijna de volledige opbrengst van de beursgang. En hij beschikt over "een zeer gefocused team dat wil winnen". Kinsella is pas een week in zijn nieuwe woonplaats Rotterdam en heeft zijn tijd tot nog toe besteed aan het in moordtempo bezoeken van de betrokken landen. Overal heeft de Amerikaan enthousiasme en toewijding op zijn weg aangetroffen.

In Spanje maakten werknemers zelfs géén gebruik van hun vrije dag om de "new guy" te kunnen ontmoeten, vertelt de Amerikaan trots. Er zijn meer opbeurende geluiden. De herrie rondom de beursgang en de persoon van oud-bestuursvoorzitter Nina Brink heeft World Online nauwelijks aangetast, beweert Kinsella. En het abonneebestand blijft groeien in eenzelfde tempo. Details over de strategische koers die World Online moet gaan varen zegt Kinsella pas over een maand te kunnen verstrekken.

Wel wil Kinsella alvast kwijt dat hij heilig gelooft in broadband, supersnelle internetverbindingen die makkelijk videobeelden kunnen verwerken. World Online wil de snelle verbindingen huren van telecommunicatie-bedrijven en de klant met diverse diensten aan zich binden. Kinsella gelooft dat 'traditionele' toepassingen (e-mail, zoekfuncties en nieuwsvoorziening) belangrijk zullen blijven. Maar door broadband zal ook het belang van entertainment toenemen, voorspelt Kinsella.

Moet World Online zijn ambities na de desastreuze beursgang niet noodgedwongen terugschroeven? De 1,7 miljard euro in kas lijkt veel, maar op de lange termijn is toch meer geld nodig? Het lamgeslagen aandeel is voor serieuze expansie op dit moment onbruikbaar.

Maar van het terugschroeven van ambities wil de bestuursvoorzitter niets weten. Hij spreekt van 'focus'. "We moeten ons absoluut gaan focussen." Waarop? " Op de echte voordelen in de business." Meer duidelijkheid geeft Kinsella op dit moment niet. Hij wil eerst met het personeel praten.

Kinsella hoopt dat de huidige abonnees bij World Online zullen overstappen naar snelle verbindingen en vervolgens de daarbij behorende diensten van World Online zullen gaan gebruiken. "De relatie met onze abonnees moet worden versterkt."

Bij dit alles moet het verleden van World Online zo snel mogelijk worden vergeten. Wat hij vindt van de (dreigende) juridische procedures tegen zijn bedrijf? "Geen van die zaken is legitiem", zegt de bestuursvoorzitter resoluut. Anders was hij toch geen bestuursvoorzitter geworden? Kinsella, zo legt hij uit, komt uit het land waar juridische procedures schering en inslag zijn. Hij is nergens bang voor.

En Nina Brink? Heeft hij haar gesproken? Ze blijft immers verbonden aan World Online in de rol van 'strategisch adviseur'. Kinsella kijkt strak voor zich uit bij het horen van de naam van zijn voorgangster. Zijn gezicht zegt: hier valt niets van af te lezen. Kinsella wil niets over Brink zeggen. Behalve: I'm running this company and that's the bottomline.

NRC Webpagina's
19 JUNI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad