U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Klacht na Duits grapje

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 19 JUNI. Radio Noord- Holland zendt de voorlichtingsspotjes van de gemeente Amsterdam over de verbouwing van de IJ-tunnel niet meer uit. De omroep heeft daartoe besloten na klachten over de anti-Duitse gevoelens die één van de spotjes oproept. De spotjes waren op 5 juni voor het eerst te horen.

In het gewraakte spotje vraagt een Duitse toerist naar de Keukenhof. Hij wordt daarop, in gebroken Duits, met een kluitje in het riet gestuurd: via de afslag Beverwijk, richting Leeuwarden en dan immer gerade aus. Een luisteraar klaagde over het spotje bij de Reclame Code Commissie, waarna ook klachten volgden bij het anti-discriminatiebureau in Alkmaar.

De provincie telt 55.000 Duitse inwoners, van wie er 17.000 in Amsterdam wonen. De zender 'voor en door de inwoners van Noord-Holland' wil al deze luisteraars niet voor het hoofd stoten.

Commercieel directeur J. Hof van RTV Noord-Holland zegt ook klachten te verwachten over de andere spotjes over de verbouwing van de IJ-tunnel. Zo denkt hij dat een spotje over plantjes die niet door de IJ-tunnel kunnen tot boze telefoontjes kan leiden. Daarin wordt de suggestie gewekt dat het om plantjes voor een coffeeshop gaat. Maar de plantjes blijken bestemd voor ouden van dagen die in een bejaardentehuis wachten op hun 'geraniums'.

RTV Noord-Holland heeft de gemeente aangeboden op kosten van de omroep nieuwe spotjes te produceren. De voorlichtingscampagne kan daarna in juli en augustus doorgaan.

Vorig jaar werden de voorlichtingsspotjes ook uitgezonden. Voor zover bekend is toen niet geklaagd.

NRC Webpagina's
19 JUNI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad