U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Televisie met pauzeknop


Tv-programma's iets later bekijken? TiVo, een intelligente digitale videorecorder, biedt "een nieuwe manier van tv-kijken". Is dit de uitvinding die televisie weer aantrekkelijk maakt?

Door onze correspondent LUCAS LIGTENBERG

SUNNYVALE, 3 JUNI. Geen tv maar TiVo. Dat is wat het gelijknamige bedrijfje graag zou zien. Met meer dan 40.000 abonnees heeft het Californische TiVo al een behoorlijke aanhang, maar TiVo is nog klein. Toch heeft TiVo, dat beweert 'een nieuwe manier van televisiekijken' te zijn, een veelbelovende toekomst. Philips en sinds kort ook Sony hebben de technologie in licentie genomen en produceren nu de Tivo-kastjes. Financiële steun is er verder van de networks CBS, NBC, ABC en satellietmaatschappij DirecTV. Een paar van die bedrijven heeft ook een zetel in de raad van commissarissen. Al die steun is belangrijk, want het bedrijf heeft onmiddellijk navolging gekregen. De belangrijkste concurrent is Replay TV, gesteund door onder meer het Japanse Panasonic.

Met TiVo, ofwel 'persoonlijke televisie', hoef je nooit meer live tv te kijken. Je kan al naar het begin van een opgenomen film kijken, terwijl het apparaat nog bezig is het einde op te nemen. Je hoeft niets meer te missen. Als de telefoon gaat of je moet naar de wc, biedt TiVo uitkomst. Je drukt de pauzeknop in en kijkt daarna verder. TiVo kan ook gewoon programma's opnemen als je er niet bent. En het apparaat leert zelfs je smaak kennen doordat je tijdens programma's een Duim Omhoog of Duim Omlaag in kan drukken. Het neemt vervolgens zelf programma's op die lijken op je persoonlijke voorkeuren. Ook handig zijn de herhalingsknop om met één klik acht seconden terug te springen en de skip-knop die met één klik dertig seconden vooruit springt, bijvoorbeeld tijdens een reclameblok.

Het apparaat heeft geen videoband maar een harde schijf, die een capaciteit heeft van dertig uur. Via een telefoonlijn houdt TiVo zijn abonnees in de gaten en past het de software aan. De TiVo-gebruiker kan telkens een week vooruitzien wat er op tv komt en plannen om dingen op te nemen. De TiVo-box van Philips en Sony kost ongeveer 400 dollar (1.000 gulden) en de kijker heeft de keus uit een abonnement van 10 dollar per maand of een levenslang abonnement voor 200 dollar.

Het 'TiVolutionaire' concept, zoals het bedrijf het zelf graag noemt, ondervond eerst tegenstand van de industrie, maar die industrie is nu de belangrijkste steunpilaar. "Televisiekijken zal fundamenteel veranderen", zegt Richard Bullwinkle, 'evangelist' bij TiVo.

"Dit is de dood van prime time televisie", zegt Bullwinkle van TiVo. "Mensen zullen gaan kijken wanneer ze maar willen." TiVo biedt de mogelijkheid om de reclames over te slaan, wat voor de Amerikaanse kijker een zegen is. In de VS zit in een programma van een uur al gauw tien minuten reclame. Uit onderzoek blijkt dat de TiVo- abonnees meer televisie zijn gaan kijken, omdat ze selectiever kunnen kijken.

"Via het geheugen van TiVo weten we precies hoe intensief reclames worden bekeken, dan wel doorgespoeld", aldus Bullwinkle. "Ook weten we hoeveel mensen een programma opnemen en hoeveel ertoe komen het ook af te spelen. Dat is voor reclamemakers en bedrijven heel waardevolle informatie, maar daar doen we nog niets mee. We letten op de privacy van de abonnees."

TiVo, dat in oktober vorig jaar naar de beurs ging, mikt op 250.000 abonnees aan het eind van dit jaar. Bij een aantal van 1 miljoen abonnees mogelijk eind 2001 - is TiVo uit de kosten en zal het winstgevend zijn, maar het bedrijf wil niet voorspellen wanneer dat zal zijn. In september zal TiVo voor het eerst buiten de VS - in Groot- Brittannië - worden geïntroduceerd. De koers van het aandeel TiVo is sinds de beursgang gedaald en staat nu op ongeveer 20. Een maand geleden werd een dieptepunt van 15 bereikt. Maar Bullwinkle maakt zich geen zorgen. "Met de grote namen die wij achter ons hebben hoeven we ons voorlopig geen zorgen te maken over kapitaal", zegt hij. Over het eerste kwartaal had TiVo een omzet van 424 miljoen dollar en een verlies van 24 miljoen dollar. Er zijn 'starters' die het slechter doen. TiVo heeft de voorsprong van marktleider. Kans op concurrenten die de kunst afkijken is er volgens Bullwinkle nauwelijks. "Toen we voor het eerst met Philips hadden gesproken", vertelt Bullwinkle, "braken ze het overleg abrupt af en hoorden we zes maanden niets. Toen waren ze er opeens weer, klaar om een deal te sluiten." De suggestie is duidelijk: Philips is nagegaan of het TiVo kon imiteren, maar vond het uiteindelijk verstandiger of goedkoper met TiVo in zee te gaan.

TiVo is nog een onbekende bij het grote publiek maar het bedrijfje krijgt al veel gratis publiciteit. Toen David Letterman onlangs een gast had die vertelde over TiVo, reageerde Letterman heel nieuwsgierig. TiVo stuurde Letterman onmiddellijk een apparaat en kort daarop wijdde Letterman maar liefst twaalf minuten aan het produkt. "Dat is reclamezendtijd die je niet kunt kopen", aldus Bullwinkle.

Dit is het tweede deel van een serie over Amerikaanse technologiebedrijven. Het eerste deel stond gisteren in de krant.

NRC Webpagina's
3 JUNI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad