NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
F I L M V O O R A F :
Kiss Before Dying
MARISKA GRAVELAND
Het woord 'Hitchcock-citaat' is
al zo ingeburgerd in het filmjargon, dat het eigenlijk een plaatsje in
de Van Dale verdient. De hoeveelheid hommages en jatwerk is niet
meer te tellen.
Brian De Palma spant natuurlijk de kroon, in Sisters, Dressed to Kill en Obsession, gevolgd door
Curtis Hansons The Bedroom Window (Rear Window), Danny
DeVito's Throw Momma from the Train (Strangers on a
Train), Chris Markers La Jetee en Sans Soleil
(Vertigo) en Mel Brooks High Anxiety (zo'n beetje alle
Hitchcocks). Vaak is het niet duidelijk wat de regisseur met het citaat
wil bereiken, zoals bij A Kiss Before Dying, dat vanavond op tv
is te zien. Als de Hitchcock-scène voorbij komt - Vertigo
op de achtergrond op televisie, vrouw zit daarna in een restaurant met
pas blondgeverfd haar - denk je alleen maar 'hé, daar wordt
Vertigo geciteerd'. Het zal vast wel weer een ode zijn. Regisseur
James Dearden had Hitchcock meer plezier gedaan als hij ook naar de
spanningsopbouw van diens films had gekeken. Het op de thriller van Ira
Levin gebaseerde A Kiss Before Dying (1991) geeft alle
clues al binnen vijftien minuten weg: moordenaar, strategie en
motief, wat op zich nog geen probleem hoeft te zijn, maar een beetje
thriller moet daar toch wat tegenover stellen. De vraag is nu 'Wanneer
komt de vrouw erachter dat haar man een psychopaat is?', wat te mager
blijkt te zijn om de thriller anderhalf uur lang voort te stuwen.
Mooi is wel hoe moordenaar Matt Dillon af en toe uit zijn rol van ideale
schoonzoon valt en zijn tandpastaglimlach verruilt voor een giftige blik
of een snauw die vele frustraties verraadt. Op deze momenten krijgt de
film ineens de macabere draai die elke thriller nodig heeft. Onzekerheid
is de brandstof voor elke spanning, en aangezien de witte vlekken al te
snel worden ingevuld, is A Kiss Before Dying misschien helemaal
geen thriller. De film wordt aanzienlijk beter als je hem bekijkt als
een romantische tragedie over een door het leven getekende vrouw die
dacht eindelijk een droomvent aan de haak te hebben geslagen, maar met
een uitgemergelde versie eindigt. De ontknoping is hierdoor geen
opluchting, maar een treurig einde van een illusie.
A Kiss Before Dying (James Dearden, VS, 1991), Veronica, 23.55-
1.26u.
|
NRC Webpagina's
30 MEI 2000
|