U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
24/7 Media Europe ad
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Biografie B. Poelmann (Ben & Jerry's)

Loterij goede doelen op internet

Door onze redacteur GEERT VAN ASBECK
AMSTERDAM, 20 MEI. Het Amsterdamse marketingbedrijf Novamedia begint dit jaar samen met onder meer zeven 'goede doelen' als Amnesty en het Rode Kruis de grootste wereldwijde loterij op internet onder de naam 'Goodlot'. Dit is desgevraagd bevestigd door B. Poelmann, directeur/eigenaar van Novamedia en directeur van de Nationale Postcodeloterij.

Novamedia gaat er vanuit dat Goodlot binnen vijf jaar een omzet haalt van meer dan 1 miljard gulden. De loterij wil uiteindelijk de hoogst mogelijke prijzen ter wereld gaan uitbetalen. Ze mikt op een jackpot van bijna een half miljard gulden. Om het project te beginnen is een investering van circa 50 miljoen gulden nodig. Novamedia praat met bedrijven als Endemol en KPN, zo melden betrouwbare bronnen. Poelmann en Endemol geven hierop geen commentaar. Wel wil Poelmann kwijt dat de loterij vergezeld zal gaan van televisieshows in diverse Europese landen. Goodlot krijgt bekende politici, sporters en artiesten als 'ambassadeur'. Novamedia praat onder meer met oud-president Nelson Mandela van Zuid-Afrika en voetballer Johan Cruijff. De eerste begunstigden zijn Amnesty , Artsen Zonder Grenzen, UNICEF, Foster Parents Plan, Greenpeace, Wereld Natuur Fonds en het Rode Kruis. "Dat zijn de zeven grootste multinationale goede-doelenorganisaties ter wereld", aldus Poelmann.

Loterij op internet mag niet in Nederland

Het loterijwezen op internet is een snel groeiende markt. De omzet van de gezamenlijke loterijen op internet verdubbelt elk jaar, zo blijkt uit cijfers van Novamedia. Nu maakt internet nog één procent van de omzet uit van de totale wereldwijde loterijmarkt die op 125 miljard dollar per jaar wordt geschat.

Op het ogenblik zijn meer dan 650 loterijen op internet actief, waarvan ruim 400 met een officiële vergunning van overheidswege. Nederland geeft vooralsnog geen vergunningen af voor nieuwe kansspelen op internet. De organisatoren van Goodlot voelen zich daarom genoodzaakt uit te wijken naar één van de circa 40 landen die wèl vergunningen verstrekken voor internetloterijen. Dat zijn doorgaans belastingparadijzen als de Kaaimaneilanden, Luxemburg en Antigua.

Poelmann betreurt het dat Goodlot in Nederland nog geen vergunning kan krijgen. "Minister-president Kok roept: 'Nederland technologieland'. Nederland is bovendien de grootste contribuant aan internationale organisaties voor het goede doel. En dan kunnen wij hier geen vergunning krijgen voor de grootste internet-loterij voor het goede doel? Dat snap ik niet."

Volgens een woordvoerder van het ministerie van Justitie komt het kabinet nog voor de zomer met een standpunt over de vraag of loterijen op internet in Nederland vrijelijk mogen opereren.

Poelmann stond elf jaar geleden aan de wieg van de Nationale Postcodeloterij. Het kansspel is uitgegroeid tot de grootste goede- doelenloterij in Nederland met een omzet van ruim een half miljard gulden vorig jaar.

Buitenlandse goede-doelenorganisaties hebben inmiddels de weg naar dit succes gevonden. In Oezbekistan exploiteert Novamedia sinds een paar jaar de loterij Ecolot. In Zwitserland beginnen goede- doelenorganisaties binnenkort met steun van Novamedia een soort postcodeloterij, zo werd deze week bekend. En ook in Duitsland wordt met Novamedia gewerkt aan lancering van een postcodeloterij. Verder is er nog belangstelling vanuit Australië, Rusland en Thailand. Twee jaar geleden heeft het Internationale Rode Kruis plannen gelanceerd voor een grote, wereldwijde internetloterij (Millions 2000). Die loterij moest miljarden ophalen per jaar voor de organisatie. Mede onder druk van concurrerende loterijen, zijn die ambitieuze plannen in de kiem gesmoord.

NRC Webpagina's
20 MEI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)