U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   M E D I A

NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Mode-webwinkel Boo.com failliet
De Europese online-zakenwereld heeft gisteren zijn eerste opzienbarende faillissement beleefd. Boo.com, dat sportkleding, mode en schoenen via het internet verkoopt, gaf gisteravond de strijd op nadat het er niet in was geslaagd twintig miljoen pond (75 miljoen gulden) aan nieuwe kredieten te krijgen.

Microsoft vangt bot
Het Amerikaanse ministerie van Justitie houdt vast aan zijn plan voor de opsplitsing van Microsoft. Het softwarebedrijf uit Redmond had voorgesteld zijn manier van zakendoen aan te passen, maar de voorgestelde maatregelen zouden volgens Justitie geen einde maken aan Microsofts schendingen van de Amerikaanse mededingingswet.

Adverteerder gaat voorbij aan allochtoon
Etnomarketing komt in Nederland maar langzaam van de grond. Pas sinds kort durven ondernemers zich specifiek te richten op allochtonen. "Maar die bedrijven doen het niet goed."

Moderne piraterij ongrijpbaar
In de zoekmachines heeft het 'seks' naar de tweede plaats verdrongen: MP3, het formaat waarin muziekbestanden op internet worden aangeboden. Moderne piraterij, simpel en goedkoop.

Beweeglijke zweefconstructies
De kennismaking werd in de keuken voortgezet, want de nieuwe prins was niet alleen de paardrijkunst maar ook de kookkunst meester. Tot zijn ontsteltenis bevond zich in de keukenlade slechts een broodmes, een kaasschaaf en wat bestek - de bewoonster kreeg een stortvloed van verwensingen over zich heen: een huishouden zonder messen! Ze schijnen net zo bijelkaar te horen als 'messen en veranderingsprocessen'.

Pilabonnement via internet
De internetapotheek Diane brengt sinds vandaag de pilservice, een abonnement op de anticonceptiepil. Klanten sturen eenmaal een recept op en krijgen dan automatisch elk half jaar de pil toegezonden, zonder nieuw recept. Het kan jaarlijks tientallen miljoenen guldens schelen, omdat geen herhalingsrecepten meer hoeven te worden uitgeschreven, aldus Diane. In Nederland worden elk jaar ruim drie miljoen pilrecepten uitgeschreven. (ANP)

EPC verdedigt reclame
De Europese Uitgevers Raad (EPC) start een campagne om de vrijheid van reclame te bevorderen. Steeds vaker gaan er stemmen op reclame, zoals die voor tabak en alcohol, aan banden te leggen. De campagne, die vrijdag begint, komt terecht in een groot aantal media in Europa. De EPC, waarin 27 Europese uitgeverijen zijn verenigd, pleit voor vrijheid van adverteren. De campagne 'Uw recht als consument om te beslissen wat goed voor u is' duurt twee maanden. Uitgeverij VNU is verantwoordelijk voor de advertenties in Nederland.

Vivendi stapt uit veiling
Het Franse Vivendi (onder meer telecommunicatie) doet niet mee met de Duitse veiling van licenties voor de bouw van een nieuw, sneller mobiel telecomnetwerk. Daarmee blijven er voor de maximaal zes Duitse licenties die beschikbaar zijn nog 11 gegadigden over. De opbrengsten worden geschat op 120 miljard mark.

'Strafzaak tegen WOL'
Advocaten O. Hammerstein en G. Spong willen dat het Openbaar Ministerie (OM) een strafzaak begint tegen de hoofdrolspelers bij de beursgang van World Online. Het duo heeft het OM gevraagd de rol van oprichtster Nina Brink en de emissiebanken ABN Amro en Goldman Sachs nader te bekijken. Het trio wordt beschuldigd van koersmanipulatie, misleiding, misbruik van voorwetenschap, valsheid in geschrifte en het verspreiden van een leugenachtig bericht. Dat heeft een woordvoerster van G. Spong vandaag bevestigd.

Portugal veilt mobiele licenties
De veiling van licenties voor de zogeheten derde generatie netwerken voor mobiele telefonie zal in Portugal in september van start gaan. Dat heeft de verantwoordelijke minister Jorge Coelho gisteren bekendgemaakt. De licenties zullen in de eerste vier maanden van het volgend jaar verstrekt worden en aanbieders moeten hun activiteiten voor 1 januar 2002 beginnen, aldus Coelho. (Reuters)

Lycos verdubbelt omzet
De omzet van Lycos, het Amerikaanse internetportaal dat door het Spaanse Terra Networks wordt overgenomen, is in het derde kwartaal van zijn boekjaar ruim verdubbeld van 35,8 tot 78,6 miljoen dollar (194 miljoen gulden). De nettowinst in het eind april geëindigde kwartaal kwam uit op 122,4 miljoen, na een verlies van 13,2 miljoen dollar een jaar eerder. Het cijfer is inclusief een boekwinst van 270,2 miljoen dollar uit de verkoop van aandelen Lycos Europe in maart. (Bloomberg)

T-Online boekt kwartaalverlies
De Duitse internetaanbieder T-Online heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een verlies geboekt van 21,7 miljoen euro (47,8 miljoen gulden). Het verlies was mede te wijten aan de kosten van de beursgang in april. Exclusief buitengewone posten bedroeg het verlies 200.000 euro. Het aantal abonnees van de Deutsche Telekomdochter nam toe met 19 procent tot 4,9 miljoen. De omzet steeg met 42 procent tot 173,8 miljoen euro. (Bloomberg)

Wegener verkoopt Netcast aan Lost Boys
Wegener verkoopt zijn belang van tachtig procent in het internetbedrijf Netcast aan het Amsterdamse Lost Boys. In ruil daarvoor krijgt Wegener een belang van 12,5 procent in Lost Boys en een onbekend bedrag in contanten. Dat is gisteren bekendgemaakt. Ook minderheidsaandeelhouder Altnova verkoopt zijn belang in Netcast. Wegener wil verder geen financiële details verstrekken, behalve dat voor haar aandelenpakket merendeels in contanten zal worden betaald. Lost Boys/Netcast wil op termijn naar de beurs. Lost Boys is een dienstverlenend internetbedrijf, dat onder andere de website voor het tv-programma Big Brother produceerde en de websites voor Dommelsch Bier en O'Neill maakt. Netcast beweegt zich op hetzelfde terrein en is vooral gespecialiseerd in complexe websites, onder andere voor financiële instellingen. (ANP)


The Artist Formally Known As Prince, bekend van jaren tachtig- klassiekers als Purple Rain, heet weer gewoon Prince nu het contract met Warner Bros. is afgelopen. Een conflict met dit label verhinderde jarenlang het gebruik van de naam. Prince gaat via internet verkopen, maar via welk webadres, is nog onduidelijk. Prince.com is een Londense IT-site, Prince.org een uitgebreide fansite - met uiteraard nieuws over de naamsverandering.

NRC Webpagina's
18 MEI 2000




    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)