Mode-webwinkel Boo.com failliet
De Europese online-zakenwereld heeft gisteren zijn eerste opzienbarende
faillissement beleefd. Boo.com, dat sportkleding, mode en schoenen via
het internet verkoopt, gaf gisteravond de strijd op nadat het er niet
in was geslaagd twintig miljoen pond (75 miljoen gulden) aan nieuwe
kredieten te krijgen.
Microsoft vangt bot
Het Amerikaanse ministerie van Justitie houdt vast aan zijn plan voor de
opsplitsing van Microsoft. Het softwarebedrijf uit Redmond had
voorgesteld zijn manier van zakendoen aan te passen, maar de
voorgestelde maatregelen zouden volgens Justitie geen einde maken aan
Microsofts schendingen van de Amerikaanse mededingingswet.
Adverteerder gaat voorbij aan allochtoon
Etnomarketing komt in Nederland maar langzaam van de grond. Pas sinds
kort durven ondernemers zich specifiek te richten op allochtonen. "Maar
die bedrijven doen het niet goed."
Moderne piraterij ongrijpbaar
In de zoekmachines heeft het 'seks' naar de tweede plaats verdrongen:
MP3, het formaat waarin muziekbestanden op internet worden aangeboden.
Moderne piraterij, simpel en goedkoop.
Beweeglijke zweefconstructies
De kennismaking werd in de keuken voortgezet, want de nieuwe prins was
niet alleen de paardrijkunst maar ook de kookkunst meester. Tot zijn
ontsteltenis bevond zich in de keukenlade slechts een broodmes, een
kaasschaaf en wat bestek - de bewoonster kreeg een stortvloed van
verwensingen over zich heen: een huishouden zonder messen! Ze schijnen
net zo bijelkaar te horen als 'messen en veranderingsprocessen'.
Pilabonnement via internet
De internetapotheek Diane brengt sinds vandaag de pilservice, een
abonnement op de anticonceptiepil. Klanten sturen eenmaal een recept op
en krijgen dan automatisch elk half jaar de pil toegezonden, zonder
nieuw recept. Het kan jaarlijks tientallen miljoenen guldens schelen,
omdat geen herhalingsrecepten meer hoeven te worden uitgeschreven,
aldus Diane. In Nederland worden elk jaar ruim drie miljoen pilrecepten
uitgeschreven. (ANP)
EPC verdedigt reclame
De Europese Uitgevers Raad (EPC) start een campagne om de vrijheid van
reclame te bevorderen. Steeds vaker gaan er stemmen op reclame, zoals
die voor tabak en alcohol, aan banden te leggen. De campagne, die
vrijdag begint, komt terecht in een groot aantal media in Europa. De
EPC, waarin 27 Europese uitgeverijen zijn verenigd, pleit voor vrijheid
van adverteren. De campagne 'Uw recht als consument om te beslissen wat
goed voor u is' duurt twee maanden. Uitgeverij VNU is verantwoordelijk
voor de advertenties in Nederland.
Vivendi stapt uit veiling
Het Franse Vivendi (onder meer telecommunicatie) doet niet mee met de
Duitse veiling van licenties voor de bouw van een nieuw, sneller mobiel
telecomnetwerk. Daarmee blijven er voor de maximaal zes Duitse licenties
die beschikbaar zijn nog 11 gegadigden over. De opbrengsten worden
geschat op 120 miljard mark.
'Strafzaak tegen WOL'
Advocaten O. Hammerstein en G. Spong willen dat het Openbaar Ministerie
(OM) een strafzaak begint tegen de hoofdrolspelers bij de beursgang van
World Online. Het duo heeft het OM gevraagd de rol van oprichtster Nina
Brink en de emissiebanken ABN Amro en Goldman Sachs nader te bekijken.
Het trio wordt beschuldigd van koersmanipulatie, misleiding, misbruik
van voorwetenschap, valsheid in geschrifte en het verspreiden van een
leugenachtig bericht. Dat heeft een woordvoerster van G. Spong vandaag
bevestigd.
Portugal veilt mobiele licenties
De veiling van licenties voor de zogeheten derde generatie netwerken
voor mobiele telefonie zal in Portugal in september van start gaan. Dat
heeft de verantwoordelijke minister Jorge Coelho gisteren
bekendgemaakt. De licenties zullen in de eerste vier maanden van het
volgend jaar verstrekt worden en aanbieders moeten hun activiteiten
voor 1 januar 2002 beginnen, aldus Coelho. (Reuters)
Lycos verdubbelt omzet
De omzet van Lycos, het Amerikaanse internetportaal dat door het
Spaanse Terra Networks wordt overgenomen, is in het derde kwartaal van
zijn boekjaar ruim verdubbeld van 35,8 tot 78,6 miljoen dollar (194
miljoen gulden). De nettowinst in het eind april geëindigde
kwartaal kwam uit op 122,4 miljoen, na een verlies van 13,2 miljoen
dollar een jaar eerder. Het cijfer is inclusief een boekwinst van 270,2
miljoen dollar uit de verkoop van aandelen Lycos Europe in maart.
(Bloomberg)
T-Online boekt kwartaalverlies
De Duitse internetaanbieder T-Online heeft in het eerste kwartaal van
dit jaar een verlies geboekt van 21,7 miljoen euro (47,8 miljoen
gulden). Het verlies was mede te wijten aan de kosten van de beursgang
in april. Exclusief buitengewone posten bedroeg het verlies 200.000
euro. Het aantal abonnees van de Deutsche Telekomdochter nam toe met 19
procent tot 4,9 miljoen. De omzet steeg met 42 procent tot 173,8
miljoen euro. (Bloomberg)
Wegener verkoopt Netcast aan Lost Boys
Wegener verkoopt zijn belang van tachtig procent in het internetbedrijf
Netcast aan het Amsterdamse Lost Boys. In ruil daarvoor krijgt Wegener
een belang van 12,5 procent in Lost Boys en een onbekend bedrag in
contanten. Dat is gisteren bekendgemaakt. Ook minderheidsaandeelhouder
Altnova verkoopt zijn belang in Netcast. Wegener wil verder geen
financiële details verstrekken, behalve dat voor haar
aandelenpakket merendeels in contanten zal worden betaald. Lost
Boys/Netcast wil op termijn naar de beurs. Lost Boys is een
dienstverlenend internetbedrijf, dat onder andere de website voor het
tv-programma Big Brother produceerde en de websites voor Dommelsch Bier
en O'Neill maakt. Netcast beweegt zich op hetzelfde terrein en is
vooral gespecialiseerd in complexe websites, onder andere voor
financiële instellingen. (ANP)
The Artist Formally Known As Prince, bekend van jaren tachtig-
klassiekers als Purple Rain, heet weer gewoon Prince nu het
contract met Warner Bros. is afgelopen. Een conflict met dit label
verhinderde jarenlang het gebruik van de naam. Prince gaat via internet
verkopen, maar via welk webadres, is nog onduidelijk. Prince.com
is een Londense IT-site, Prince.org een uitgebreide
fansite - met uiteraard nieuws over de naamsverandering.
|