U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

'Snel internet nu ook voor breed publiek'

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 17 MEI. Nederlands grootste winkelconcern, VendexKBB, en Nederlands grootste telecomconcern KPN Telecom gaan met een marketing-offensief de gemiddelde Nederlander aan een snelle, permanente internetverbinding helpen. Kosten: minimaal 50 gulden per maand.

Vendex en KPN gaan in meer dan 600 winkels ruimte maken voor demonstraties van ADSL-internetaansluitingen. "We denken dat internet door deze technologie echt kan doorbreken bij de gemiddelde consument", zegt een woordvoerder van VendexKBB. "Internet is nu nog traag, maar met ADSL-technologie wordt internet zo snel dat je bijvoorbeeld gewoon het NOS-journaal kan bekijken via je computer."

Met zo'n ADSL-verbinding is een computer altijd aangesloten, zonder aan- en afmelden. Bovendien is door de hoge snelheid de kwaliteit veel beter, met name van bewegende beelden. Het pakket kost 650 gulden voor een kastje, software en installatie en daarna 50 (voor één pc) of 65 gulden (voor meerdere pc's) per maand. Daarbij komt het abonnementsgeld voor een internetaanbieder die de hoge snelheid aankan. De kosten van telefoontikken vervallen.

Nederland telt inmiddels 4,7 miljoen internet-aansluitingen van gebruikers die tenminste eens in de veertien dagen actief zijn. Daarvan zijn er 2 miljoen bijgekomen in de laatste zes maanden. ADSL en concurrerende technologieën van kabelmaatschappijen als UPC kunnen volgens analisten zorgen voor de verhuizing van de internet-aansluiting van de zolderkamer naar de huiskamer. "Dat is gebeurd bij een recent experiment met ADSL. Gezinnen vonden opeens de inhoud van internet echt interessant genoeg voor de huiskamer", zegt internet-adviseur Vincent Evers. "Je zit niet meer naar een zwart gat te kijken tijdens het wachten op nieuwe pagina's." Ook komt met deze snelle technieken de integratie van de pc, de digitale televisie en de settop-boxen voor de tv dichterbij.

Chello, de aanbieder van kabelbedrijf UPC, had in januari in Nederland al 60.000 gebruikers van het snelle internet. KPN en VendexKKB rekenen dit jaar in Nederland op "enige tienduizenden" klanten voor het Mxstream zoals het systeem van KPN heet. VendexKBB gaat het systeem demonstreren in 500 winkels van formules als V&D (alle warenhuizen), Dixons, Dixtone, Modern Electronics en ook in de modewinkels America Today. Daarnaast wordt het verkocht in de 130 eigen Primafoonwinkels van KPN.

NRC Webpagina's
17 MEI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)