U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Veilig internetten voor de jeugd

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 16 MEI. 'Wat doe jij als je iets op internet ziet dat je slecht of eng vindt?' Het is een vraag die ook wordt gesteld wanneer kinderen wordt geleerd niet met vreemde mannen mee te gaan. Dat moet ook, zegt de Safe Internet Foundation (SIF). "Kinderen zijn zich op internet nóg minder bewust van de gevaren en onveiligheden dan in de werkelijke wereld." Want wat te denken van hawkers, volwassenen die in babbelboxen wachten tot kinderen zich aanmelden, en vervolgens contact met hen zoeken? Of sites met kinderporno, geweld of discriminerende teksten?

De SIF, waarin de overheid, bedrijven als Bart Smit en Arthur Anderson en organisaties als Jantje Beton zijn vertegenwoordigd, lanceerde daarom gisteren de landelijke campagne 'veilig internetten'. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar kinderen - "een gemakkelijk doelwit op internet". Ouders en kinderen krijgen de komende weken via tv-spotjes, folders en een memory-spel dat in speelgoedwinkels wordt uitgedeeld, tips als 'geef nooit je bankrekeningnummer aan personen die je via internet kent' en 'besef dat er zowel goede als slechte plekken op internet zijn'.

Het lijkt alsof gevaar in iedere hoek van het wereldwijde web loert. Integendeel, zegt T. Jansen, directeur van de Safe Internet Foundation. De organisatie wil mensen absoluut geen schrik aanjagen. "Internet is een fantastisch medium. Als je maar weet hoe je er mee om moet gaan. Met het 'ILOVEYOU'-virus is iedereen weer eens met de neus op de feiten gedrukt. Maar je kan op internet bijvoorbeeld ook vinden hoe je een stengun in elkaar zet. En hoe weet je wanneer je je creditcardnummer opgeeft, dat je de verkoper kunt vertrouwen?"

"Net zoals ouders hun kinderen leren veilig over te steken omdat auto's gevaarlijk kunnen zijn, vinden wij dat ook het goed omgaan met de enorme hoeveelheid informatie op internet in het opvoedingsproces hoort. Aan de normale taken van een ouder is er een toegevoegd: het begeleiden van het kind op internet."

De organisatie wil in eerste instantie een discussie op gang brengen en via de eigen site een meldpunt voor 'nare internetervaringen' zijn, maar denkt in een volgend stadium ook oplossingen aan te kunnen dragen om internet veilig te maken. Gedacht wordt onder meer aan het aanbevelen van computerprogramma's voor virusscanners en filters. De SIF ziet zichzelf daarbij voor internetters dezelfde rol vervullen als de Consumentenbond of Veilig Verkeer Nederland nu voor consumenten en verkeersdeelnemers doen, met als motto: 'iedereen op internet, maar wél veilig'.

NRC Webpagina's
16 MEI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)