NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Internet stuwt omzet Buhrmann
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 12 MEI. Buhrmann, de
grootste leverancier van kantoorartikelen ter wereld, heeft zijn omzet
via internet verhoogd tot 600 miljoen euro (1,3 miljard gulden) op
jaarbasis. Begin vorig jaar liep 1,5 procent van de verkopen via
internet, de eerste drie maanden van dit jaar is dat opgelopen tot 6,5
procent.
De sterke stijging van de internetverkopen is grotendeels te danken aan
de Amerikaanse klanten van Corporate Express, het handelsbedrijf in
kantoorartikelen dat Buhrmann vorig jaar heeft overgenomen voor meer dan
5 miljard gulden. Corporate Express levert vooral aan de grootste
Amerikaanse bedrijven en die lopen voorop in de omschakeling naar
elektronisch bestellen. Door de acquisitie van Corporate Express steeg
de omzet van Buhrmann over het eerste kwartaal met 67 procent tot 2,26
miljard euro (5 miljard gulden). Ook de nettowinst steeg met 67
procent, van 24 tot 40 miljoen euro (88 miljoen gulden). Exclusief de
verrekening van de betaalde goodwill, steeg de nettowinst met 112
procent tot 53 miljoen euro. Per aandeel steeg de nettowinst met 26
procent tot 0,34 euro. Voor het gehele jaar rekent Buhrmann op een
stijging van de nettowinst met tenminste 47 procent en op een stijging
van de winst per aandeel van tenminste 15 procent.
De sterkste omzetstijging kwam uit de Verenigde Staten, waar Corporate
Express marktleider is. Daar nam de omzet toe van 268 miljoen euro tot
1,1 miljard euro. De organische groei was 5 procent. In Europa en
Australië worden de oude Buhrmann-bedrijven geïntegreerd met
die van Corporate Express. Door die reorganisatie verdubbelde de omzet
tot 324 miljoen euro, maar het bedrijfsresultaat nauwelijks steeg.
De autonome groei van Buhrmann, zonder overnames, desinvesteringen en
valuta-effecten, kwam uit op 8 procent. Vooral de papierhandel deed het
goed met een autonome groei van 17 procent en een stijging van het
bedrijfsresultaat met 58 procent. Buhrmann profiteerde van de stijgende
papierprijzen en van de trend dat afnemers vaker gebruik willen maken
van een tussenhandelaar als Buhrmann, in plaats van direct te bestellen
bij de fabrikant.
|
NRC Webpagina's
12 MEI 2000
|