U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
24/7 Media Europe ad
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Bovag

Europese Commissie


Dealers in houdgreep

Monti pakt fabrikanten auto's aan

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 12 MEI. Eurocommissaris Mario Monti (Mededinging) wil de manier waarop nieuwe auto's in de Europese Unie worden verkocht vanaf 2002 drastisch gewijzigd zien. De greep die autofabrikanten nu hebben op hun dealers is niet in het voordeel van consument of tussenhandel, vindt hij.

Monti, die gisteren in Brussel sprak op een conferentie van de autoindustrie, meent dat de fabrikanten momenteel ten onrechte profiteren van uitzonderingen op de Europese regelgeving. "Die zijn gebaseerd op dubieuze veronderstellingen", aldus Monti.

Autodealers zijn nu nog gebonden aan exclusieve contracten met fabrikanten. Die proberen de markt af te schermen door bijvoorbeeld de verkopen over de grens te beperken of het geven van kortingen in te dammen. In de praktijk blijkt dat dealers maar moeilijk van de contracten af kunnen. Aan die uitzonderlijke macht van de fabrikanten moet maar eens een einde komen, vindt Monti. "De fabrikanten houden de prijzen van nieuwe auto's nu onnodig hoog."

Onzin, vindt Rob Boon van de belangenorganisatie Bovag. "De moordende concurrentie op de automarkt houdt de prijzen juist kunstmatig laag." Boon pleit voor een voortzetting van de huidige regeling met hooguit een paar kleine aanpassingen. "De bestaande regeling werkt best. In plaats van het distributiesysteem aan te pakken, zou de Europese Commissie moeten streven naar harmonisatie van de belastingtarieven binnen de lidstaten."

De prijzen van nieuwe auto's in de Europese Unie zijn nu, inclusief belasting, ongeveer gelijk. Maar de fiscale heffingen verschillen per land en daarom passen fabrikanten de leveringsprijzen zodanig aan dat de prijzen voor de consument meer op elkaar lijken. In Nederland bijvoorbeeld zijn de prijzen vóór belasting aanzienlijk lager dan elders in Europa, omdat de fiscale heffing hier relatief hoog is.

Dat maakt de Nederlandse automarkt aantrekkelijk voor buitenlanders. Zij kunnen een auto immers goedkoop importeren, zonder het hoge Nederlandse belastingtarief te hoeven betalen. Zij betalen gewoon de fiscale heffing in eigen land, die ook nog eens wordt berekend over de lagere aanschafprijs. Leuk en aardig voor de Nederlandse markt, maar funest voor de autoverkoop in landen met een relatief hoge leveringsprijs.

Om zich te wapenen tegen verkopen over de grens mochten de dealers van de fabrikanten geen auto's meer verkopen aan buitenlanders. De Europese Commissie trad streng op tegen zulke praktijken. Volkswagen kreeg in 1998 al eens een boete van 102 miljoen euro omdat de Duitse fabrikant zijn dealers verbood te verkopen aan inwoners van een andere lidstaat. Ook tegen DaimlerChrysler en Renault lopen onderzoeken.

De uitzonderingen op de Europese mededingingsregels, die deze praktijken mogelijk maken, dateren uit 1985. In 2002 komt de Europese Commissie met een nieuw distributiesysteem. Momenteel wordt onderzocht hoe dat systeem er precies moet gaan uitzien. De eerste ontwikkelingen worden eind dit jaar verwacht.

NRC Webpagina's
12 MEI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)