R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
T V V O O R A F :
Cannes is een vismarkt
Z.C.A. LUYENDIJK
Cannes is belangrijk voor ze. Cannes is wat James Merendino een 'vismarkt' noemt. "Cannes heeft niets meer met glamour te maken. Die is in de jaren vijftig verdwenen. Cannes is een Disneyland, met nep- glamour. Cannes is geld. Cannes is verkopen." Mike Arcata's film heeft alles wat een film nodig heeft: sex, drugs en een moord, maar er is niemand die het echt interessant vindt. "Een beetje langzaam", is een diplomatieke observatie na een eerste 'viewing'. Maar Mike is onvermoeibaar in zijn pogingen de film te slijten. Jammer dat de man in de projectiekamer stoned is. De drie Britse knullen nemen het leven gemoedelijker. Ze drinken veel bier, maken onderling veel ruzie en bekvechten met de Franse politie, die wil dat ze het cannabis-blad van hun knalgele bus verwijderen. De pogingen van de jonge filmers worden afgezet tegen het geweldige succes van de Franse filmer Erick Zonca, wiens ster gestaag gestegen is sinds zijn eerste wankele schreden in de business. Zonca's gang door Cannes - zijn film is opgenomen in het officiële programma - wordt nogal onregelmatig gevolgd, wat de Franse filmer het gevoel geeft dat hij voor de gek wordt gehouden. Wat klopt. Eigenlijk wordt iedereen voor de gek gehouden in deze film: Zonca, de jonge filmers en scenaristen en vooral de filmindustrie en het festival- spektakel in Cannes. De hoofdrolspelers weten dat, de kijker heeft dat snel in de gaten. De wereld is slecht, de filmwereld veel slechter. Maar sommige filmproducten zijn de moeite waard, zoals deze scherpe en komische documentaire.
Wachten op Harvey, Ned.3, 23.25-0.47u.
|
NRC Webpagina's
11 MEI 2000
|
Bovenkant pagina |