U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Drempels voor hightech in A'dam


Animo en geld genoeg om in Amsterdam een internetbedrijfje te beginnen. Toch zijn er knelpunten te over: gebrek aan parkeerplaatsen en stroom, gebrekkig openbaar vervoer, onvoldoende veiligheid.

Door onze redacteur FREDERIEK WEEDA

AMSTERDAM, 11 MEI. Recipeweb, een bedrijfje dat recepten via internet verspreidt, heeft alles: kantoorruimte, steeds meer klanten en zeven keer zo veel personeel als acht maanden geleden. Het is met zestig andere beginnende ondernemers in de informatie- en communicatietechnologie (ICT) gevestigd in het Amsterdam Science Park, in de weilanden van Watergraafsmeer. Recipeweb heeft alles, behalve een goede busverbinding. De helft van de 35 jonge werknemers is aangewezen op de bus, die twee keer per uur in deze polder komt. De laatste rijdt om 18.20 uur.

Twee jaar lang heeft Science Park geprobeerd het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf (GVB) ervan te overtuigen dat de bus de hele avond moet rijden, verzucht directeur P. Struijk van Science Park. Maar het GVB weigert: te weinig passagiers om de lijn rendabel te maken. Science Park wil nu zelf maar een shuttlebus inzetten.

De ICT-sector moet een belangrijke nieuwe poot worden onder de Amsterdamse economie, vindt wethouder P. Krikke (Economische Zaken). Maar dat blijkt niet eenvoudig. Vorige maand werd bekend dat automatiseringsbedrijf Getronics zijn kantoor in Amsterdam-Zuidoost sluit omdat het personeel zich onveilig voelt. De ruim vierhonderd medewerkers verhuizen dit najaar naar Hoofddorp.

En dan is er het vervoer. Amsterdam heeft zo'n 30 miljoen gulden in het Science Park geïnvesteerd en vindt goede bereikbaarheid voor werknemers "essentieel". Maar de gemeente, eigenaar van het GVB, kan het vervoerbedrijf niet dwingen de buslijn naar het bedrijventerrein 's avonds te exploiteren.

De avondlijn wordt juist wel rendabel, verwacht Science-Parkdirecteur Struijk. Er werken zo'n duizend mensen, meest jonger dan 35 jaar. Die zijn nog niet zo vermogend en zijn in de stad beter af zonder auto. Over de enige Mercedes op het parkeerterrein zegt hij droogjes: "Die zal wel van een klant zijn." Jonge internetondernemers slapen ook nog eens lang uit "en werken het liefst tot een uur of tien 's avonds door", vertelt M. Colenbrander van Recipeweb. Bovendien heeft Science Park een wachtlijst van 175 bedrijven, waarvoor het aantal kantoorruimtes zal worden verdubbeld.

De grote hoeveelheid elektriciteit die ICT-bedrijven nodig hebben zorgt ook voor problemen. In de meeste delen van de stad moeten ze één tot drie jaar geduld hebben voor ze de benodigde speciale aansluiting krijgen. Daarop wachten volgens energiebedrijf NUON nu zo'n dertig grotere ICT-bedrijven, die zich vooral in Amsterdam- Zuidoost willen vestigen. De eigenaar van de grond moet toestemming geven voor het leggen van kabels, en ook het feitelijke leggen kost tijd, legt een gemeentewoordvoerder uit.

Verbruikt een uitzendbureau 50 tot 70 watt per vierkante meter, bij ICT- bedrijven gaat het al gauw om 1.000 watt per vierkante meter. In het Science Park is te zien waarom. Bij de bedrijven die websites onderhouden voor derden hangen hele wanden vol computers. Die gebruiken veel stroom; en de koeling ervan kost ook nog eens een hoop elektriciteit.

Amsterdam heeft veel voordelen op het gebied van ICT, zegt Struijk. Zo staat in Watergraafsmeer bijvoorbeeld de Amsterdam Internetexchange, een knooppunt dat 6.000 keer sneller toegang geeft tot internet dan een ISDN-telefoonlijn. In Europa kunnen alleen Frankfurt, Londen en Stockholm met dat knooppunt concurreren. Animo onder jongeren om internetbedrijfjes op te richten is er ook, leningen zijn niet moeilijk te krijgen. Struijk: "Maar simpele dingen als vervoer, parkeerplekken en beveiliging blijken heel lastig."

Toch zou het ene Amsterdamse probleem het andere kunnen oplossen: de vraag naar taxi's is enorm in Science Park.

NRC Webpagina's
11 MEI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)