M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Docomo weert Hollandse pers
Door onze correspondent
De 'persclubs' zijn een symbool van het corporatisme in Japan. Journalisten zitten te wachten in hun persclub op een ministerie of, in het geval van de 'persclub voor telecommunicatie', in de Kamer van Koophandel tot de geachte autoriteiten iets hebben mee te delen. De pers noteert braaf en plaatst het in de krant. Dankzij dit systeem "houdt iedereen zich ten minste aan bepaalde afspraken, zoals de volgorde waarin men vragen stelt", verklaart Mizushima. In het bedrijfsleven negeert alleen een buitenbeentje als Sony dit systeem volledig en stelt zijn persconferenties open voor alle media. Soms voelt een bedrijf zich gedwongen buitenlandse media toe te laten. Mitsubishi Motors, dat een fabriek heeft in het Nederlandse Born, deed dit bijvoorbeeld eind vorig jaar toen de problemen steeds duidelijker werden en de geruchten over internationale samenwerking steeds sterker werden.
|
NRC Webpagina's
10 MEI 2000
|
Bovenkant pagina |