U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

World Online wil op eigen benen blijven staan


James Kinsella treedt over drie weken aan bij World Online. De Amerikaan zal Simon Duffy opvolgen als voorzitter van de raad van bestuur.

Door onze redacteur MICHIEL VAN NIEUWSTADT

ROTTERDAM,10 MEI. Wat wordt de nieuwe koers van de veelgeplaagde internetaanbieder World Online? Met de komst van James Kinsella als aanstaand voorzitter van het bestuur zal het antwoord op deze vraag opnieuw op zich laten wachten. "Over de strategie gaan we ons komende weken buigen", aldus Kinsella (40) vanmorgen in een telefonisch interview. "World Online heeft met succes geopereerd op de markt voor internettoegang. Dat is de basis voor het ontwikkelen van nieuwe diensten en content [informatie voor op websites]. Ik heb daarvoor veel ideeën, maar die kan ik u nu nog niet vertellen. Ik zal eerst moeten zien in hoeverre die ideeën passen in de Europese markt." Eén ding is zeker. World Online wil op eigen benen verder. Financieel bestuurslid Ruud Huisman: "Natuurlijk zijn er bij zo'n lage koers altijd partijen die langskomen [om te praten over een overname]. Maar de grote aandeelhouders [lees: de Zwitserse familie Sandoz] willen daar niet aan." Wie zich een idee wil vormen van de toekomstige website van World Online kan een bezoek brengen aan MSNBC.com. Kinsella is nu nog chief executive officer van de organisatie achter deze website, een gezamenlijke onderneming van Microsoft en het televisiebedrijf NBC. Kinsella bekleedt tevens een positie als vice-president bij Microsoft.

Het 'succes op de markt voor internettoegang' waaraan Kinsella refereert, heeft World Online volgens Huisman ondanks de negatieve publiciteit in de eerste drie maanden van dit jaar kunnen voortzetten. "Niet meer dan een enkeling" heeft aanleiding gezien zijn abonnement op te zeggen, stelt Huisman. Het aantal 'actieve' abonnees (mensen die in de afgelopen 30 dagen hun aansluiting tenminste een keer hebben gebruikt) is gegroeid van 1,2 miljoen eind vorig jaar naar 2,2 miljoen per 31 maart. Nog eens een slordige achthonderdduizend abonnees staan in de administratie van World Online, maar hebben hun aansluiting in maart niet gebruikt. Van het miljoen extra gebruikers werden er 600.000 binnengehaald via acquisities (van bijvoorbeeld het Britse Telinco en het Belgische UUNet). De overige 400.000 abonnees zijn binnengehaald via "organische groei", zoals Duffy het uitdrukt. In dit aantal zijn de abonnees opgenomen die een cd-rom ophalen bij een Shell-station, deze installeren en de aansluiting gebruiken.

In de ogen van de huidige bestuursvoorzitter Simon Duffy is Shell nog altijd de belangrijkste partner van World Online. Hij bestrijdt dat de internetaanbieder in het verleden samenwerkingsverbanden heeft aangekondigd die weinig om het lijf hebben. Hij ontkent ook dat partners allianties nu afblazen: "Alle allianties zijn er nog steeds. De persberichten die wij hebben uitgebracht zijn afgestemd met onze partners. Ik weet dat noch Cisco, noch enige andere aanbieder daarmee problemen had."

Terwijl het management probeert zich te concentreren op de bedrijfsvoering van World Online dient aanstaande maandag de eerste procedure rond de beursgang. De Soestse advocaat B. van der Goen eist namens gedupeerde beleggers in kort geding onder meer informatie over een transactie van oprichter Nina Brink met het beleggingsfonds Baystar en de betrokkenheid van Brink bij faillissementen. "Op zeer korte termijn" wil World Online een bijzondere aandeelhoudersvergadering beleggen waar onder meer de aanstelling van Kinsella aan de orde zal komen. Huisman zegt te hopen dat deze vergadering "een eindpunt kan betekenen" in de publiciteitsstroom rond de beursgang. Hij zegt: "Ik kan aandeelhouders die komen om kritiek te leveren op de beursgang natuurlijk niet tegenhouden. We twijfelen nog welke locatie we moeten afhuren. Ahoy of het Feyenoordstadion."

Beleggers hebben vanmorgen gematigd positief gereageerd op de resultaten van internetaanbieder World Online over de eerste drie maanden van dit jaar. De koers van het aandeel was rond de middag gestegen met een kleine twee procent naar 13,90 euro.

World Online heeft het verlies in vergelijking met het laatste kwartaal van 1999 zien toenemen van ruim 50 miljoen euro naar 98 miljoen euro. De omzet is gegroeid met een kleine 39 procent van 29,2 miljoen euro naar 40,5 miljoen. Hoewel bestuursvoorzitter Simon Duffy spreekt van "organische groei" blijft van de omzettoename weinig over als in aanmerking wordt genomen dat de acquisitie van met name het Britse Telinco "een kleine tien miljoen euro" aan deze groei heeft bijgedragen.

World Online heeft de opbrengsten uit het leveren van internettoegang zien verdubbelen. Daarentegen zijn de opbrengsten uit 'zakelijke diensten' en 'merchandising en e-commerce' gedaald. Volgens financieel bestuurslid Ruud Huisman is de daling van de eerste post te verklaren, omdat nieuwe projecten die bedrijven ondernemen op internet "incidenteel worden opgestart", waardoor dit kwartaal "toevallig" weinig inkomsten in de resultaten konden worden opgenomen. De verkoop van hebbedingetjes van artiesten die World Online verantwoordt onder de post 'merchandising' is teruggelopen in vergelijking met het traditioneel lucratieve laatste kwartaal van het jaar. De echte handel via internet is bij World Online sowieso nog miniem. Volgens Huisman ging het in de eerste drie maanden van dit jaar om een bedrag van 500.000 tot 750.000 euro.

NRC Webpagina's
10 MEI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)