M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Diebenkorn echt of vals
Bod van drie ton voor doek via internet
Door onze kunstredactie
"Ik herkende het doek meteen, ik wist dat Diebenkorn zó signeerde en op basis van detailfoto's en informatie van de verkoper schat ik de kans groter dan vijftig procent dat het om een écht schilderij gaat", aldus Keereweer vanmorgen. De Amerikaanse advocaat Ken Walton uit Sacramento, die het werk als een 'great big wild abstract painting' (140 bij 100 cm), beschadigd door een van zijn kinderen, voor de basisprijs van een piek aanbood, wordt door een publicatie gisteren in The New York Times zo overspoeld door andere media, dat het contact, aldus Keereweer, even op een laag pitje is gezet. Beiden hebben afgesproken binnenkort een expert van Sotheby's of Christie's in te schakelen. Is het doek authentiek, dan is Keereweer voor drie ton de nieuwe eigenaar. Is het een vervalsing, dan trekt Walton het overwegend groen en oranje schilderij, dat hij niet als een Diebenkorn aanbood, terug. "Walton loopt als advocaat het risico beschuldigd te worden van speculatie of handel in vervalsingen. Om zelfs maar de indruk te vermijden hebben we deze afspraak gemaakt." Keereweer, vooral geïnteresseerd in de kunst van 1900 tot 1960 met een voorkeur voor vroeg 20ste-eeuwse Russische kunstenaars en Amerikaanse abstract-expressionisten, kocht in de twee maanden dat hij 'eBay' bezoekt, zeven kunstwerken. Behalve een tekening van Léger en een beeld van Archipenko, bood hij met succes op schilderijen van Kline, Jawlensky en Rodchenko. Voor de laatste betaalde hij niet meer dan zevenduizend gulden. "De twee aquarellen van Mondriaan die ik onlangs voor een paar honderd gulden kocht, waren een uitzondering. Als ze echt zijn, is het leuk, en anders verstuur ik ze als verjaardagskaarten." Keereweer zegt bij Diebenkorn het flinke risico "niet zonder kennis" te hebben genomen. "De onbekendheid met deze schilder in Europa verkleint de kans op een vervalsing. Honderdduizenden mensen kopen wereldwijd voor vermogens aandelen van bedrijven waar ze zich nauwelijks over hebben geïnformeerd, of waar ze zelfs nog nooit van gehoord hebben. En dat vindt iedereen wél normaal." Diebenkorns abstracte en figuratieve werk is opgenomen in vele Amerikaanse musea. Sporadisch komt er een doek in de openbare verkoop. "Mogelijk, omdat particuliere eigenaren het niet als een Diebenkorn herkennen", zegt Keereweer.
|
NRC Webpagina's
10 MEI 2000
|
Bovenkant pagina |