U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Ruik de bloemen op tv en computerscherm

Door onze correspondent
TEL AVIV, 4 MEI. Israelische geleerden van het Weizman-instituut zeggen er in geslaagd te zijn om geur als een nieuwe dimensie aan het tv-beeld toe te voegen. Indien proefnemingen op grotere schaal slagen zal deze techniek in de praktijk kunnen worden toegepast. Bij het bestellen van een bos bloemen via internet kan de koper ook even via de computer aan de bloemen ruiken.

De Israelische televisie liet deze week de eerste proefnemingen met deze nieuwe computergeurtechniek in de laboratoria van het Weizman-instituut in Rehovot zien. Een laborante rook via de computer aan rozen die op het scherm van de computer verscheen. Met een muis kon ze van bloem tot bloem gaan en steeds weer een nieuwe geur ruiken.

De techniek van de overdracht van geur via de computer, tv en telefoon, is ontwikkeld door professor David Harel, het hoofd van de faculteit voor computerwetenschappen en wiskunde van het Weizman-instituut. Hij en zijn medewerkers zouden er in geslaagd zijn met wiskundige formules geuren te coderen. Deze codes kunnen als bites via een telefoonlijn worden verstuurd en worden door de ontvangende computer vertaald in de verzonden geur. Harel wil desgevraagd niet op zijn ontdekking ingaan.

Volgens de ontwikkelaars van deze geurtechniek zullen in de niet te verre toekomst films met een geurband kunnen worden gemaakt. Ook kunnen tv-geurenfilms op het scherm komen en kan geur ook tijdens telefoongesprekken worden overgebracht. Het Weizman-instituut wil niet in detail ingaan op zijn ontdekking. Wel laat het weten patent te hebben aangevraagd op de wiskundige formules die het overbrengen van geur mogelijk maken.

NRC Webpagina's
4 MEI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)