M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Cultureel Planbureau ziet geen digitale
tweedeling
Door een onzer redacteuren
Het planbureau stelt ook vraagtekens bij de rol die de overheid computers en internet wil toebedelen in het onderwijs. "De uitgaven en investeringen die dit met zich meebrengt, zouden echter net zo goed een vorm van millenniumkoorts kunnen zijn geweest dan weloverwogen onderwijsbeleid", aldus het rapport. Vooralsnog blijkt dat mensen buiten school prima in staat zijn met moderne technologie te leren omgaan. Dat geldt echter niet voor iedereen, of niet iedereen doet daar pogingen toe. Volgens het rapport zou de overheid daarom moeten stimuleren dat traditionele kanalen voor open blijven, zodat bijvoorbeeld niet alle bank- en spoorloketten worden vervangen door pinautomaten. Tot de bevolkingsgroepen die achterlopen in bezit en gebruik van moderne informatie- en communicatietechnologie behoren alleenstaande vrouwen, bejaarden, lager opgeleiden, mensen met een laag inkomen en werklozen. Inkomen blijkt het belangrijkste onderscheidende criterium. Tot verrassing van de onderzoekers blijkt opleiding een veel minder grote rol te spelen. Tot de leeftijd van negen jaar gebruiken meisjes de computer even vaak of zelfs vaker dan jongens.
RAPPORT via www.nrc.nl/Doc
|
NRC Webpagina's
4 MEI 2000
|
Bovenkant pagina |