R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
T V V O O R A F :
Herinneringen aan Dachau
MARIEL CROON
De filmmaker is onder de indruk, en keert met zijn vrienden terug naar het kamp en de oude man. Ze ontdekken dat hij geld vraagt voor zijn 'diensten'. Dan groeit de twijfel. Heeft de boom er echt gestaan? Zijn er wel foto's? Was er werkelijk een hondenbarak waarin zieke gevangenen gegooid werden? De huidige bewoners van de stad Dachau brengen de waarheid ook al niet dichterbij. Zij roemen de bijzondere kwaliteiten van het 1200 jaar oude kunstenaarsstadje. "Wir haben es nicht gewusst", zeggen de ouderen die zich de oorlog nog herinneren. En de jonge taxichauffeuse: "Ik heb gelezen wat er is gebeurd, meer weet ik ook niet en de rit kost dertien Mark." Hoe waar is de waarheid, hoe betrouwbaar de herinnering, hoe corrumpeerbaar de homo sapiens? En waar ligt de scheidslijn tussen legitieme overlevingsdrang en verloochening? "Eli Eli waarom heeft gij mij verraden", zingt de oude man, die zijn joodse afkomst in het kamp verhulde. "In Dachau zijn geen mensen omgekomen", zeggen verontwaardigde dorpsbewoners in hun hardnekkige ontkenning. Met foto's als gestolde herinneringen vertelt de filmer zijn verhaal. Foto's van de oude man in het museum. Foto's van de plek waar de boom zou hebben gestaan. Uiteindelijk, bij Martin thuis, de foto's die de Amerikanen bij de bevrijding hebben gemaakt. Nog later een foto uit het Holocaust-archief in Israel met daarop de bewuste boom. Die lijkt dan toch de waarheid te verbeelden. Maar zelfs voor deze foto geldt: niks is wat het lijkt.
De man die in Dachau bleef, Ned.1, 22.43-23.36u.
|
NRC Webpagina's
3 MEI 2000
|
Bovenkant pagina |