M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Het doel en de middelen
JAPKE-D. BOUMA
Er volgde een hectische periode. Tijdens een inelkaar geflanste persconferentie bleek dat hulporganisaties als Artsen zonder grenzen, Greenpeace en Amnesty International nog niet wisten dat zij hun leden moesten gaan porren om lid te worden. En er was veel kritiek. Aad van den Heuvel zou DNO uit frustratie met zijn werkgever de KRO hebben opgericht; Joop van den Ende zou DNO als breekijzer gebruiken om bij de publieke omroep binnen te komen; en er werden vraagtekens geplaatst bij de liaison tussen DNO en de bazen van de Postcodeloterij die schatrijk waren geworden met hun werk. Van den Heuvel heeft het verbaasd, al die kritiek op DNO. Vooral "de agressie" jegens de Postcodeloterij had hij niet verwacht. "Journalisten vinden dat het grote geld en charitas niet samengaan. Ik vind dat onzin. In de huidige samenleving is zo langzamerhand alles gekapitaliseerd - dan kan de charitas ook maar beter een bedrijf worden. Dan kunnen ze tenminste professioneel opereren." De leden lieten zich niet door de negatieve berichtgeving weerhouden - 77.200 handtekeningen liggen er momenteel ter beoordeling bij het Commissariaat voor de Media. Dat zij werden gelokt door de auto's en webcams die DNO verlootte, lijkt Van den Heuvel sterk. "We hebben welgeteld één auto verloot. En dan nog een hele zuinige ook. En wat mokken met ons logo." Maar hij wil best toegeven dat hij niet zo gelukkig was met de wervingsactie - de theaterbonnen van Joop van den Ende, hoe aardig die ook bedoeld waren, incluis. "Maar we stonden nu eenmaal voor het blok - 50.000 leden in zes weken. Het doel heiligt de middelen soms. Kan ik dat zo zeggen?"
|
NRC Webpagina's
22 APRIL 2000
|
Bovenkant pagina |