R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
Jarmusch' Paradise
EDO DIJKSTERHUIS
In een poging de sleur te doorbreken rijdt het drietal van New York naar Cleveland en daarna naar Florida. En daar moeten ze constateren dat die plaatsen net zo saai zijn als waar ze vandaan komen, alleen het weer verschilt. De doelloze zwerftocht eindigt er dan ook mee dat Willie weer koers zet naar huis, waar zijn bank, tv en oude verstofte leven op hem wachten. Stranger than Paradise kan met recht 'minimalistisch' genoemd worden. Een verhaallijn of poging tot het opbouwen daarvan zijn volledig afwezig. De regisseur lijkt net zo stuurloos als de drie in het wilde weg rondtoerende hoofdpersonen. De zwart-wit beelden, veelal restmateriaal van Wim Wenders' Der Stand der Dinge waar Jarmusch als assistent-regisseur aan meewerkte, zijn bijzonder sober. De dialogen zijn hyperrealistisch en kennen een alledaagsheid die laveert tussen gaapverwekkende leegte en lichte ironie. Volgens Jarmusch-fans heeft de regisseur zich met deze cultklassieker bewezen als een van de grootste onafhankelijk filmmakers ter wereld. En hoewel het triviale geneuzel en de stuurloze plot niet iedereen anderhalf uur kunnen boeien, kan niet ontkent worden dat Jarmusch er perfect in geslaagd is vorm en inhoud met elkaar in overstemming te brengen.
Stranger than Paradise (Jim Jarmusch, VS, 1984), ZDF, 0.00-01.25u.
|
NRC Webpagina's
17 APRIL 2000
|
Bovenkant pagina |