NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Uitgevers openen website
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 17 APRIL.
Televisiebedrijf HMG en de uitgevers VNU en PCM beginnen samen een
website op Internet waarop particulieren en bedrijven nieuwe en
gebruikte goederen kunnen kopen, verkopen en veilen. De website, www.
spott.nl, krijgt ook een eigen televisieprogramma op RTL4.
Dat hebben de drie mediabedrijven vanmorgen bekend. Samen richten ze
onder de naam Spott Multichannel een gezamenlijke onderneming op,
waarin de uitgever van de Libelle en de Nieuwe Revu, VNU, een belang
van 40 procent krijgt. De Holland Media Groep (HMG), het moederbedrijf
van RTL4, RTL5 en Veronica, en PCM, uitgever van Trouw, Algemeen
Dagblad, de Volkskrant en NRC Handelsblad, krijgen ieder een belang van
30 procent. VNU heeft in februari al een eerst versie van de Spott-
website gelanceerd. Vanaf mei zal die worden uitgebreid met de
rubrieksadvertenties ('3 in 1 mini's' en 'treffers') uit de dagbladen
van PCM. HMG ondersteunt de website met een dagelijks televisieprogramma
dat vanaf 31 juli 's middags op RTL4 wordt uitgezonden. VNU zal reclame
maken voor de website in zijn tijdschriften. PCM doet hetzelfde in zijn
kranten. Directeur Dick van de Graaf van de Holland Media Groep
verwacht veel van de combinatie van Internet en televisie. "Ons
televisieprogramma vormt de etalage voor de Internetsite en zal het
gebruik ervan aanjagen", aldus De Graaf in een verklaring. De drie
initiatiefnemers steken samen op jaarbasis 25 miljoen gulden in Spott.
Eind 2000 verwacht Spott aan zo'n 60 mensen werk te bieden. Als de
website in Nederland succesvol is, wil Spott uitbreiden naar andere
landen.
|
NRC Webpagina's
17 APRIL 2000
|