M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
T-Online zet toon technofondsen
Door onze redacteur ERIK VAN DER WALLE
Ook nieuwkomer Crown Media heeft al een kleine kras opgelopen. De mediadochter (onder meer betaaltelevisie) van wenskaartenproducent Hallmark zou eergisteren naar het Damrak gaan, toen gisteren en - als gevolg van "de onzekere marktsituatie" - nu pas komende dinsdag. Van te geringe vraag is volgens MeesPierson, de begeleidende bank, geen sprake. Ook overnames die deels in aandelen worden betaald lopen gevaar. Kabelbedrijf UPC maakte vorige maand bekend SBS over te willen nemen. Het aandeel van het expanderende kabelbedrijf stond op dat moment nog rond de 75 euro. Nu bedraagt de koers een dikke 40 euro. Wanneer het aandeel volgende maand niet meer waard is dan 50 euro, zo maakte UPC afgelopen week bekend, gaat de hele deal niet door. De flinke koersdaling van bijvoorbeeld UPC laat zien wat beleggers doen als het even wat minder gaat: winst nemen en weglopen. Niet alleen schuilen veel aandeelhouders bij waarden uit de 'oude' (en vertrouwde) economie, zoals bijvoorbeeld banken, ook lijkt een beweging van aandelen naar vastrentende waarden (obligaties) plaats te vinden. Behalve de Nasdaq staan immers ook de Dow Jones en de AEX onder druk. En wat doet de meer voorzichtige investeerder eigenlijk die zijn geld in een beleggingsfonds heeft gestoken? Weinig, zegt fondsbeheerder A. Schellen bij Ohra. "De laatste dagen zijn vraag en aanbod met elkaar in evenwicht. In de huidige markt zullen er niet veel mensen instappen, dus dat kan niet anders betekenen dan dat er weinig verkopers zijn." Over het klimaat onder de technologiefondsen is Schellen niet al te optimistisch. "Dit moet niet te lang duren. Aanvankelijk beschouwde ik de koersdaling als een gewone correctie, maar dat is inmiddels niet meer vol te houden." Het Internetfonds van Ohra is sinds januari bijna 18 procent minder waard geworden. Een geringe daling ten opzichte van bijvoorbeeld de val van Real Networks. "Dit softwarebedrijf, dat nota bene een sterke marktpositie heeft en bijna winstgevend is, heeft in twee maanden tijd tweederde van zijn waarde verloren. Dat soort zaken vind ik nauwelijks nog te begrijpen", aldus Schellen. Zijn tegenvoeter Frits Moolhuizen bij ING vindt de commotie over technologieaandelen overdreven. Zorgen maken is echt overbodig. Natuurlijk, 'zijn' Internetfonds is sinds januari met 40 procent gedaald. "Maar sinds de introductie van dit fonds is de koers, ondanks de recente daling, nog altijd verachtvoudigd. Dus waar hebben we het eigenlijk over?" Volgens Moolhuizen mag het sentiment dan negatief zijn, van mindere onderliggende prestaties is geen sprake. "Je ziet eerder een versnelling. Probleem is alleen dat het moeilijk is om op basis van de groeiverwachtingen een goede prijs overeen te komen." Misschien noteert daarom inmiddels de meerderheid van de Amerikaanse Internetfondsen onder hun introductiekoers. Of is dat een gevolg van de banken die de fondsen te duur naar de beurs brengen? "Het is meer de ongezonde manier waarop particulieren zich voor dit soort aandelen inschrijven. Die druk heeft ook gevolgen voor de bepaling van de introductiekoers", aldus Moolhuizen, die de afgelopen weken "slechts een licht verloop" bij de ING-beleggingsfondsen heeft geconstateerd. Veel van de ontwikkelingen de komende dagen hangt af van de beursgang van T-Online, de Internetdochter van Deutsche Telekom. De voortekenen zijn volgens Moolhuizen niet goed, hoewel de grootste Internetaanbieder van Duitsland (5 miljoen klanten) een sterke positie bekleedt. "Zoals we het nu kunnen bekijken, komt de eerste notering onder de emissieprijs uit." Wanneer de emissie echt op een mislukking uitloopt, heeft dat vanzelfsprekend ook weer gevolgen voor World Online. Het aandeel kan dankzij T-Online opkrabbelen of juist verder in het moeras wegzakken. Die bewegingen worden ook interessant voor optiehandelaren, want vanaf dinsdag doen de opties World Online hun intrede. Op deze manier kunnen teleurgestelde beleggers misschien nog een deel van hun verlies goedmaken. Of de opties erg populair worden is de vraag: door de grote schommelingen van World Online zullen de premies aardig in de papieren lopen.
|
NRC Webpagina's
15 APRIL 2000
|
Bovenkant pagina |