U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio


Nieuws voor de mobiele Europeaan

MARIE-JOSÉ KLAVER
Maandag opent de Europese nieuwswebsite Prezz.com, een site voor de Europese burger die het gevoel Nederlander of Duitser te zijn voorbij is en zich vooral door de Euro met andere Europeanen verbonden weet. Een gesprek met oprichtster en directeur Guikje Roethof (43), voormalig Tweede Kamerlid voor D66, journaliste bij HP/De Tijd en actrice.

Waarom een Europese nieuwssite?

"Europees nieuws is een gat in de markt. Als politicus was ik mij erg bewust van het belang van een nieuwsvoorziening ten behoeve van de publieke opinie en het politieke debat. Ons hele bestuur is dermate gefragmenteerd geraakt en zo technisch en detaillistisch geworden, dat er een sterke onafhankelijke pers nodig is om uit die hele berg regels, plannen en gedragingen een paar relevante zaken te vissen. Op grond van die beknopte berichten - beknopt in vergelijking tot het dossier wat bij de politicus op tafel ligt - kunnen mensen buiten dat beleidscircuit zich ook een mening vormen."

"Nu zou ik niet met zoveel enthousiasme aan Prezz.com begonnen zijn als ik er geen brood in zag. Met de komst van de Euro is Europees nieuws gewoon een aantrekkelijke niche in de mediamarkt en het Internet is de ideale - want goedkope - manier om zulk nieuws te distribueren."

Wie zijn jullie lezers?

"Wij mikken op een publiek van geïnteresseerde lezers en die wonen niet op een kluitje. Het kenmerk van de doelgroep is dat ze een special interest hebben in Europa. Het wordt heel kostbaar als je een krant gaat drukken en verspreiden. Onze lezers wonen onder meer in de landen die nog gaan toetreden, in landen die handel drijven met Europa en in Europa zelf, denk aan de mobiele mens: studenten, consultants, advocaten, zakelijke klanten."

Hoe gaat de site eruit zien?

"Er zijn twaalf redacteuren en een groot aantal freelancers die ervoor zorgen dat de site wordt gevuld met gratis toegankelijk Europees nieuws en zes elektronische magazines (over cultuur, stijl, sport, reizen, Internet en educatie). Het nieuws wordt twee keer per dag ververst.

Daarnaast is er de 'topic news service', een dienst waarvoor betaald moet worden. De redactie heeft dertig nieuwssectoren gedefinieerd. Over al die dertig topics brengen wij per dag gemiddeld vijf korte artikelen. Op de openingspagina ziet de abonnee in één oogopslag de koppen van een stuk of vijfentwintig artikelen."

Hoeveel kost een abonnement op Topic News?

"De gemiddelde prijs voor deze service is 5 euro per maand per onderwerp. Omdat je je in alle denkbare varianten kunt abonneren, waarbij je meer korting krijgt als je meer topics afneemt voor een langere periode, is de prijs sterk afhankelijk van de keuze van de abonnee. We hopen april volgend jaar 1.300 betalende abonnees te hebben."

Was het moeilijk om investeerders te vinden?

"Nee, dat viel mee. Over het algemeen zag men vrij snel de potentie van het idee. We hebben natuurlijk wel een degelijk en doortimmerd businessplan geschreven. Dat heeft wel wat tijd gekost."

Wie zijn uw investeerders?

"Felipe Rodriquez (de oprichter van de eerste Internetaanbieder voor particulieren Xs4all; red.), Jann de Waal van Info.nl en Joost Schuijff, directeur van Bibit Billing Services. Ik vind het erg leuk dat het drie mensen zijn met erg veel verstand van het Internet. Zowel Joost als Felipe geven adviezen aan investeerders. Ze zijn erkende deskundigen."

Hoeveel startkapitaal heeft u gekregen?

"400.000 euro."

Wanneer gaat Prezz.com winst maken?

"Na twee jaar. Als wij er in slagen Europees nieuws te creëren, dan is dat interessant voor grote Europese uitgevers, want de interne markt zet door en met de introductie van de Euro in 2002 zal het dagelijks leven steeds Europeser worden.

"Artikelen over Europa schrijven die recht doen aan de gevoelens van alle Europeanen en die niet gericht zijn op een specifiek Duits, Frans, Nederlands of Portugees publiek, is niet zo makkelijk. Als je Bertelsmann en Vivendi samenvoegt moeten ze eerst drie jaar reorganiseren en aan elkaar wennen voordat er één journalistieke regel uitkomt. Prezz.com heeft op dat soort giganten dus een aardige voorsprong. We beschikken bovendien over een paar jaar over een grote databank met artikelen waarover wij het auteursrecht hebben."

Hoe bevalt de wereld van start-ups en risico-investeerders?

"Uitstekend. De nieuwe economie maakt een enorme energie los in mensen, iedereen is gemotiveerd en bereid keihard te werken om zijn bedrijf van de grond te krijgen. Van de week was ik op de reeds befaamde First Tuesday-bijeenkomst (een maandelijkse ontmoeting tussen geldschieters en aankomende Internetondernemers; red.) in Parijs. Investeerders hadden groene plakkertjes op het revers en ondernemers gele. Rond ieder groen plakkertje verdrongen zich enkele gelen. Ik vond het een erg leuke bijeenkomst, heb voornamelijk met gele plakkertjes gesproken en de wildste plannen aangehoord. Ik kwam bijvoorbeeld een apotheker tegen. Zo'n man kan natuurlijk nog tot in de lengte van dagen pillen draaien in zijn achterkamer, maar hij kan ook een apotheek op internet beginnen en dat heeft nu eenmaal een hele andere dynamiek."

(www.prezz.com)

NRC Webpagina's
8 APRIL 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)