R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
Roseaux sauvages
HANS BEEREKAMP
Les roseaux sauvages is een knappe, ingehouden film, met volstrekt onbekende jonge acteurs. Elodie Bouchez, een kind nog, zou vier jaar later een ster worden door haar hoofdrol in La vie rvée des anges. De Algerijnse oorlog gooit alles ondersteboven. De broer van een van de hoofdpersonen sneuvelt, een communistische lerares raakt overspannen omdat ze de militair niet heeft helpen onderduiken, een andere jongen wil met geweld Algerije Frans houden. Maar het grootste drama is dat van François, die zes keer voor de spiegel herhaalt dat hij een flikker is, en dat toch nog niet echt geloven wil. Persoonlijk zie ik liever Téchiné's meer grootschalige en geraffineerde werk, maar Les roseaux sauvages werkt goed als levende geschiedenisles. Is het nog geen veertig jaar geleden dat pubers hartstochtelijk discussieerden over de nieuwe Bergman-film in de locale bioscoop? En dat op middelbare scholen geen ontplooiing werd gedoceerd, maar literatuuranalyse? 'Algerije' was het Franse 'Vietnam', zo leert Téchiné ons door het muzikale thema van Platoon te lenen. En puberteit was toen net zo moeilijk als nu.
Les roseaux sauvages (André Téchiné, 1994, Fr), ARD, 0.45-2.20u.
|
NRC Webpagina's
30 MAART 2000
|
Bovenkant pagina |