M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Fusie uitgeverijen gaat toch niet door
Door onze kunstredactie
Vassallucci, uitgever van onder meer Lulu Wang, geldt als de commerciële kwajongen onder de literaire uitgeverijen. Het bedrijf presenteert zich onder het mom van 'kwaliteit, commercialiteit en publiciteit' en maakte de laatste jaren furore door boeken waarvan de literaire kwaliteit veelal werd betwijfeld toch tot bestsellers te maken. Meulenhoff, uitgever van Adriaan van Dis en Nelleke Noordervliet, is juist een klassiek uitgevershuis, waar commercialiteit niet het belangrijkste is. "Er was nog niet meer dan een intentieverklaring", zegt directeur Chantal d'Aulnis. "En een verliefdheid houdt soms op." Volgens D'Aulnis waren personeel en auteurs van Meulenhoff wel akkoord met de onderhandelingen, maar was er nog geen groen licht voor de overname zelf. Ze wil niet kwijt welke partij het initiatief tot de breuk heeft genomen. "Alles is in goed overleg gebeurd." Twee maanden gelden waren juist de cultuurverschillen tussen de twee bedrijven een voorname reden voor het samengaan, dat van harte werd gesteund door het moederbedrijf Meulenhoff en Co. Daar meende de directie dat Meulenhoff wel wat vers bloed kon gebruiken. Vassallucci zou niet alleen een imprint van Meulenhoff worden, maar de twee directeuren van het bedrijf, Spaans en Oscar van Gelderen, zouden ook een belangrijke rol bij Meulenhoff zelf krijgen. Spaans: "Als er koudwatervrees was voor onze aanpak, dan was dat terecht. Wij hebben duidelijk andere ideeën." Hij weet nog niet of hij een andere overnamepartner gaat zoeken. "We bezinnen ons op de toekomst. Op het moment zijn we als onderneming net wat te klein. We kunnen aansluiting zoeken bij een groter geheel of zelf groeien."
|
NRC Webpagina's
30 MAART 2000
|
Bovenkant pagina |