Duikeling World Online
De handel in World Online op de effectenbeurs is gisteren driemaal
stilgelegd om een vrije val van het aandeel te voorkomen. World Online
wist zich uiteindelijk op een slotkoers van 43,20 euro maar net boven
de
introductiekoers van 43 euro te handhaven.
Veel geschreeuw, weinig WOL
Geslaagd is de beursgang van World Online
(WOL) strikt genomen wel. Maar daar is ook alles wel mee gezegd. De
slotkoers van 43,20 euro, een winst van 0,5 procent, zal niet geweest
zijn wat bedrijf, banken én beleggers in gedachten hadden.
Nina Brink zit op Bahama's'
Het is dit jaar drukker dan ooit op Geldzaken, de beurs voor de kleine
belegger in Utrecht. De tegenvallende koers van World Online is
hét gespreksonderwerp. 'Maandag ga ik aandelen kopen.'
World Online miljardair met Nina Brink in
zaken
World Online brengt Rijssen z'n eerste miljardair. Maar
bouwer Dik Wessels heeft meer belangen: Van de A van Van Agt tot de Z
van Zadelhoff.
Van den Ende was allang weg
Showman Joop van den Ende treedt terug als miljardair. Met pijn in het
hart nam hij afscheid van zijn sterren.
Oprichters uit leiding bij Endemol
Oprichters Joop van den Ende en John de Mol van Endemol leggen hun
bestuursfuncties neer na de overname door de Spaanse telecomconcern
Telefónica. Dat heeft John de Mol gisteren bekendgemaakt.
John de Mol chief creative officer bij
Telefónica
Het Spaanse Telefónica koopt
televisieproducent Endemol. John de Mol stopt met managen gaat weer
programma's maken. Joop van den Ende trekt zich helemaal terug.
Zakenman
Een neus voor zaken en een tomeloze inzet. Productie-assistent John de
Mol begon voor zichzelf en werd in twintig jaar miljardair.
Telecomreus
Het Spaanse telecomconcern Telefónica, een voormalig
staatsbedrijf, doet met de overname van Endemol de zoveelste aankoop op
rij.
Live in het Hart van Nederland
De gijzeling in het Limburgse Helden kreeg vannacht een bizar einde.
Misdaadverslaggever Peter R. de Vries, kwam, zag en nam de
onderhandelingen over.
Veel sport en wat cultuur op open net
Grote sportevenementen en enkele culturele evenementen mogen niet achter
de decoder van een commerciële omroep verdwijnen.
Ze moeten op een open televisienet worden uitgezonden.
'Hallo, hier moet u komen kijken'
Eind januari vertrok Leo van der Goot uit de programmaleiding van de
Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en Veronica) om programmadirecteur te
worden bij Fox, de Nederlandse zender van het mediaconcern van Rupert
Murdoch.
Life stopt als maandblad
Het Amerikaanse fotoblad Life magazine verschijnt per 1 mei niet langer
als maandblad. Het tijdschrift zal nog wel uitkomen bij speciale
gelegenheden. Verder blijven boeken uitgegeven worden onder de naam
Life. Life is het geesteskind van de Amerikaanse uitgever Henry Luce,
die in 1936 de formule bedacht van het foto-essay dat het blad
wereldberoemd zou maken. Tot 1971 was Life een weekblad. In de periode
van 1972 tot 1978 werd het slechts sporadisch uitgegeven, maar vanaf
'78 verscheen het maandelijks. In de jaren veertig en vijftig was Life
razend populair. Door het ontbreken van televisiebeelden waren de
oorlogsfoto's van het blad zeer in trek. (Reuters)
Klacht KPN tegen UPC
KPN beschuldigt kabeleigenaar UPC er van onder valse voorwendselen
klanten van het telefoonbedrijf af te pakken. Dinsdag eist KPN in kort
geding voor de president van de rechtbank in Amsterdam dat UPC ophoudt
met dergelijke praktijken. Volgens een woordvoerster van de voormalige
telecommonopolist benadert UPC de klanten met de mededeling dat KPN in
de regio met zijn activiteiten stopt. Er zit voor de klant dan ook
niets anders op een telefoonabonnement bij de kabelaar te nemen. KPN
heeft ruim driehonderd klachten over de gang van zaken ontvangen.
Winstsprong ICT
De winst van automatiseerder ICT is vorig jaar gestegen met 48 procent
tot 22,6 miljoen bij een omzetgroei met 28 procent tot 142,6 miljoen
gulden. Het aantal werknemers nam toe van 681 in 1998 naar 877.
Tieners zijn eng, lijken grote bedrijven te zeggen. Computerbedrijf Bull adverteert paginagroot met een dertienjarige hacker, die geen geld van zijn ouders pikt, maar 'gegevens plundert' op netwerken. Barbiefarikant Mattel en antivirusbedrijf Symantec dreigen jonge programmeurs met processen omdat ze bekend hebben gemaakt dat enkele filterprogramma's websites van studenten met collegedictaten over Plato blokkeren. In de rubriek Apestaartje legt Internetredacteur Marie-José Klaver uit waar de angst van de multinationals vandaan komt.
(www.nrc.nl/At)
|