M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
John de Mol chief creative officer bij
Telefónica
AMSTERDAM, 18 MAART. John de Mol zegt dat hij het afgelopen half jaar de hele nationale en internationale media-industrie over de vloer heeft gehad. Allemaal wilden ze Endemol kopen. Toch heeft hij gekozen voor het Spaanse telecomconcern Telefónica. Waarom? "John houdt geloof ik van het Spaanse weer", zei bestuursvoorzitter Juan Villalonga van Telefónica gistermiddag tijdens de persconferentie waarin hij samen met de Endemol-voorzitter de overname toelichtte. De Mol voert zelf "het scala aan distributiemogelijkheden voor de programma's van Endemol" waarover Telefónica beschikt als belangrijkste reden voor zijn keuze aan. "Een traditioneel mediabedrijf is voor mij nooit een optie geweest. In een tijd waarin World Online naar de beurs gaat, UPC SBS overneemt en AOL en Time Warner fuseren, moet je verder in de toekomst kijken", aldus De Mol. "Onze programma's zijn heel geschikt om niet alleen via de televisie, maar ook via Internet, breedband en mobiele telefoons te verspreiden. Telefónica kan dat." Het Spaanse concern is behalve aanbieder van vaste en mobiele telefonie in Zuid-Europa en Zuid-Amerika ook Internetaanbieder en eigenaar van televisiestations. Het concern is bijvoorbeeld eigenaar van de service-provider Terra. Die maakte afgelopen jaar een spectaculair beursdebuut waarmee het de verwachte groei in Latijns Amerika hoopt te kunnen financieren. Toch moet ook het hoge bedrag dat Villalonga voor Endemol over heeft een rol gespeeld hebben. Joop van den Ende en John de Mol, ieder voor iets meer dan een kwart eigenaar van Endemol, worden in een klap multimiljardair op basis van het bod van 5,5 miljard euro (ruim 12 miljard euro) dat Telefónica op Endemol heeft uitgebracht. Villalonga betaalt een premie van 27 procent bovenop de slotkoers van donderdag - "een eerlijk bod", aldus De Mol - omdat hij niet naar de beurskoers van gisteren kijkt, "maar naar de waarde van Endemol van morgen". In de nieuwe economie draait alles om content ('vulling'), aldus Villalonga. "Endemol heeft die content." Ondanks het eensgezinde verhaal dat De Mol en Villalonga gisteren samen hielden over de "chemie" tussen beide bedrijven, blijft het een opmerkelijke stap van Endemol om met Telefónica in zee te gaan. Endemol heeft weliswaar een dochter in Spanje, maar die vormt een margineel deel van de omzet van het concern. Telefónica is, behalve in Zuid-Europa, hoofdzakelijk actief in Zuid-Amerika. Daarnaast werkt Endemol nauw samen met SBS, niet alleen als programmaleverancier, maar ook op Internet. SBS maakt sinds een week deel uit van kabelaar, telefonie- en Internet-aanbieder UPC - een concurrent van Telefónica. De Spanjaarden hebben op hun beurt een belang van vijf procent in het Britse mediaconcern Pearson, uitgever van onder andere de Financial Times én eigenaar van televisieproducent Pearson TV, veruit Endemols grootste concurrent. De Mol en Villalonga zeggen dat ze niet van plan zijn de bestaande samenwerkingsverbanden op te schorten. Ze worden voortaan hooguit wat kritischer bij het aangaan van nieuwe overeenkomsten. "Big Brother maakten we tot nu toe op Internet altijd samen met World Online", geeft De Mol als voorbeeld. "Dat doen we de volgende keer natuurlijk met Terra, de Internetdochter van Teléfonica." De deal tussen Endemol en Telefónica is volgens De Mol vrijdagochtend vroeg, om vijf uur, beklonken. Donderdag gonsde het de hele dag van de geruchten op de beurs dat grootaandeelhouder Joop van den Ende zijn belang van 25,7 procent in Endemol wilde verkopen aan de sinds gisteren beursgenoteerde Internetaanbieder World Online. De koersstijging die die geruchten veroorzaakte, was voor de Amsterdamse effectenbeurs aanleiding de handel in het aandeel Endemol de rest van de dag stil te leggen. Vrijdagmorgen werd bekend dat niet World Online, maar Telefónica de aandelen van Endemol overneemt - niet alleen die van Joop van den Ende, maar alle uitstaande aandelen. Van den Ende maakt bovendien van de gelegenheid gebruik om af te treden als bestuurder van Endemol. Hij doet dit overigens hoofdzakelijk om gezondheidsredenen. De Mol gaat wel mee naar Telefónica. Hij heeft zich voor minimaal vijf jaar aan het Spaanse concern verbonden. Villalonga heeft zelfs speciaal voor hem de functie "chief creative officer" bedacht. Onduidelijk is of De Mol daarmee een plek in de raad van bestuur van Telefónica krijgt. "Dat bekijken we nog", aldus Villalonga, "maar hij wordt in elk geval de baas als het om content gaat". De Mol, nu nog bestuursvoorzitter van Endemol, blijft voorlopig nog directeur van "de divisie Endemol" van Telefónica, maar aan het eind van het jaar stopt hij daarmee. "Dan ga ik weer doen wat ik het leukste vind, namelijk me met programma's bezighouden. Ik stop met het management. Er moet iemand te vinden zijn die dat beter kan dan ik."
|
NRC Webpagina's
18 MAART 2000
|
Bovenkant pagina |