R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
T V V O O R A F :
'Sta op en verander de rotzooi'
BAS ROODNAT
Ze heette nog Nelly van Moorsel die in een villa tussen Scheveningen en Den Haag het buurmeisje was van H.P. Berlage, toen zij een lezing aanhoorde van Theo van Doesburg wist ze meteen dat hij het allemaal begreep en dat zij hem in het bevorderen van een nieuwe visie die De Stijl werd genoemd wilde volgen. Zij verliet de ouderlijke woning, hij zijn vrouw, de verbintenis met de zestien jaar oudere Theo duur tien jaar, tot zijn dood in 1931. Wat er in die korte periode en vooral daarna tot haar sterven in 1975 allemaal met, rondom en dóór haar gebeurde wordt in de film van Onrust verteld door haar nicht, de kunsthistorica Wies van Moorsel, die ook haar biografe is, en door de dichter K. Schippers, die haar ooit interviewde zodat in de documentaire af en toe Nelly's eigen stem te horen is.Zij zorgen voor de rode draad daarbij geholpen door een reeks anderen die met Nelly van Doesburg te maken hebben gehad. Nelly en Theo van Doeburg leefden in zo'n wereld, die tegenwoordig een netwerk heet maar toen toch iets anders was. In de internationale groep, gecentreerd in Parijs, werd het nieuwe en zinvol absurde bedacht. Er was veel meer dan in een netwerk. "Dolle pret", zoals Schippers het uitdrukt. Feesten, relaties over en weer, grollen en streken, diepe vriendschappen, die af en toe werden afgewisseld met haat en rancune. Ze werkten ook dikwijls voor en met elkaar. Tzar vervaardigde een gezicht op Nelly van Doesburg dat geheel is opgebouwd uit het ene woord 'madame'. Tevens liet hij weten op haar verliefd te zijn. Man Ray maakte prachtige foto's van haar. In Weimar wilde Theo van Doesburg te veel invloed in het beheer en beleid van het Bauhaus. Gropius zette hem de voet dwars. Nelly stond achter haar man. Geheel onbekend was, het wordt in de film onthuld, dat Nelly van Doesburg zelf ook even heeft geschilderd. Haar werkstukken zoals die in de film getoond worden, hebben nauwelijks iets met De Stijl te maken, eigenlijk helemaal niets. Ze vertonen arabesken en andere grilligheden waarvan Mondriaan zou hebben gegruwd. Nelly ging dus veel verder dan haar man Theo, die het waagde naast de verticalen en horizontalen de diagonaal in te voeren en deswege door Mondriaan in de ban werd gedaan.
Sta op en verander de hele rotzooi, Ned.3, 23.25-0.14u.
|
NRC Webpagina's
16 MAART 2000
|
Bovenkant pagina |