|
|
|
NIEUWSSELECTIE Overzichtspagina IMF
|
De IMF-man
DE TWEEDE WAS dat hij de lidstaten van de Europese Unie niet achter de kandidatuur van Koch-Weser kreeg. Frankrijk, Italië en Groot- Brittannië gingen uiteindelijk met tegenzin akkoord bij gebrek aan een duidelijke andere Europese kandidaat. Het voorstel van sommigen om als compromis een Nederlander naar voren te schuiven - bijvoorbeeld Ruding die in 1986 voor de hevig door hem geambieerde IMF-post werd gepasseerd - maakte geen kans omdat een Nederlander het presidentschap van de ECB vervult. De der de en misschien wel ernstigste misrekening van Schröder was dat hij de stemming in Washington slecht had gepeild. Larry Summers, de Amerikaanse minister van Financiën die Koch-Weser goed kent uit de tijd dat ze beiden bij de Wereldbank werkten, sprak luid en duidelijk zijn persoonlijke veto over de Duitser uit. Na de afgang van Koch-Weser stuurde Schröder zonder ruggespraak een nieuwe kandidaat het veld in: Horst Köhler. Ook voor de CDU'er Köhler geldt dat hij geen poli tiek zwaargewicht is. Maar hij heeft een sleutelrol gespeeld in de onderhandelingen over de Duitse economische en monetaire eenwording en later over de Economische en Monetaire Unie. Hij heeft ervaring in de particuliere financiële sector en in een internationale organisatie door zijn huidige functie als directeur van de EBRD, de Oost-Europabank. Köhler mag naar het IMF, de Amerikanen hadden geen zwaarwegende bezwaren. Frankrijk heeft alweer een Fransman (na Attali en Delarosière) naar voren geschoven om de EBRD te leiden. Schröder kan opgelucht adem halen. EN HET IMF? Daar wacht Köhler een lastige ontvangst. Na de proliferatie van taken onder Camdessus staat het IMF een versobering van zijn programma's te wachten. Vorige week heeft een commissie in opdracht van het Amerikaanse Congres een kritisch rapport over het IMF (en de Wereldbank) gepubliceerd. Daarin worden voorstellen gedaan om de rol van het IMF te beperken tot kortlopende noodsteun aan lan den die in acute problemen komen en die zich vooraf hebben geconformeerd aan minimumvoorwaarden van behoorlijk financieel bestuur. Het IMF zou zich moeten terugtrekken uit de armste landen en zich niet meer als een permanente financiële sinterklaas met omstreden beleidsadviezen moeten gedragen. Dit zijn radicale voorstellen die de nodige aanpassingen behoeven. Maar de richting is duidelijk en de nieuwe IMF- man zal zijn handen vol hebben om het hervormingsproces van de instelling in goede banen te leiden.
Zie ook:
Duitse kandidaat IMF treedt terug
|
NRC Webpagina's
16 MAART 2000
|
Bovenkant pagina |