U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   V O O R P A G I N A
24/7 Media Europe ad
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Nederland Distributieland


Kleiner aandeel Rijkswaterstaat

Rol bedrijven bij wegbeheer bepleit

Door onze redacteur FLORIS VAN STRAATEN
DEN HAAG, 15 MAART. Bedrijven moeten een belangrijke rol krijgen bij de exploitatie van wegen. Ze moeten dan (elektronisch) tol kunnen heffen of benzinepompen en winkels langs de weg exploiteren.

Om een en ander mogelijk te maken, moet er een nieuw staatswegenbedrijf worden opgezet, waarin delen van de huidige Rijkswaterstaat opgaan en waarin het bedrijfsleven participeert.

Dit schrijft de Raad voor verkeer en waterstaat, een invloedrijk adviesorgaan van minister Netelenbos, in het vandaag gepresenteerde rapport Meer markt, andere overheid. Netelenbos zelf zei vanmorgen wel iets te zien in zo'n staatswegenbedrijf, al wenst ze een sterke rol voor de overheid te behouden. Prof. H.J. de Ru, een van de opstellers van het rapport, is ervan overtuigd dat er dankzij de creativiteit van de bedrijven meer verkeer op een efficiëntere manier kan worden verwerkt op de wegen, wanneer de bedrijven daarvoor geld kunnen vragen. Bij een dergelijke aanpak zou overigens de motorrijtuigenbelasting drastisch naar beneden moeten, waardoor per saldo iedereen beter af is.

Volgens de raad is het tijd met een frisse blik te kijken naar de infrastructuur. Voor Rijkswaterstaat, vanouds dé grote uitvoerende organisatie, ziet hij in de toekomst een meer bescheiden rol weggelegd. Lange tijd is infrastructuur als een collectief goed beschouwd, waaraan iedereen meebetaalde, ongeacht of die van wegen, spoorwegen of telefoonlijnen gebruikmaakte. Dankzij nieuwe technologie is het echter veel makkelijker geworden individuele gebruikers voor het gebruik van infrastructuur te laten betalen. Door daarbij het bedrijfsleven in te schakelen kan dat veel efficiënter en transparanter dan wanneer de overheid dat doet.

"De markt is superieur in het bij elkaar brengen van vraag en aanbod", stelt De Ru. "Ik kan eigenlijk geen organisatie op verkeersgebied bedenken die niet met succes zou kunnen worden geprivatiseerd. Je moet af van de gedachte dat de overheid allerlei voorzieningen zelf aanbiedt."

Ook in de telecomsector en in het openbaar vervoer zien de opstellers van het rapport steedsminder noodzaak voor de overheid om zelf faciliteiten aan te bieden en te exploiteren. De hoofdtaak van het ministerie van Verkeer en Waterstaat moet in de toekomst vooral zijn toezicht te houden op alle infrastructurele voorzieningen. Dat geldt vooral voor de veiligheid op de weg, waarvoor scherpe eisen moeten worden vastgesteld.

NRC Webpagina's
15 MAART 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)