|
|
|
NIEUWSSELECTIE Ministerie van Verkeer en Waterstaat
|
Kleiner aandeel Rijkswaterstaat
Rol bedrijven bij wegbeheer bepleit
Door onze redacteur FLORIS VAN STRAATEN
Om een en ander mogelijk te maken, moet er een nieuw staatswegenbedrijf worden opgezet, waarin delen van de huidige Rijkswaterstaat opgaan en waarin het bedrijfsleven participeert. Dit schrijft de Raad voor verkeer en waterstaat, een invloedrijk adviesorgaan van minister Netelenbos, in het vandaag gepresenteerde rapport Meer markt, andere overheid. Netelenbos zelf zei vanmorgen wel iets te zien in zo'n staatswegenbedrijf, al wenst ze een sterke rol voor de overheid te behouden. Prof. H.J. de Ru, een van de opstellers van het rapport, is ervan overtuigd dat er dankzij de creativiteit van de bedrijven meer verkeer op een efficiëntere manier kan worden verwerkt op de wegen, wanneer de bedrijven daarvoor geld kunnen vragen. Bij een dergelijke aanpak zou overigens de motorrijtuigenbelasting drastisch naar beneden moeten, waardoor per saldo iedereen beter af is. Volgens de raad is het tijd met een frisse blik te kijken naar de infrastructuur. Voor Rijkswaterstaat, vanouds dé grote uitvoerende organisatie, ziet hij in de toekomst een meer bescheiden rol weggelegd. Lange tijd is infrastructuur als een collectief goed beschouwd, waaraan iedereen meebetaalde, ongeacht of die van wegen, spoorwegen of telefoonlijnen gebruikmaakte. Dankzij nieuwe technologie is het echter veel makkelijker geworden individuele gebruikers voor het gebruik van infrastructuur te laten betalen. Door daarbij het bedrijfsleven in te schakelen kan dat veel efficiënter en transparanter dan wanneer de overheid dat doet. "De markt is superieur in het bij elkaar brengen van vraag en aanbod", stelt De Ru. "Ik kan eigenlijk geen organisatie op verkeersgebied bedenken die niet met succes zou kunnen worden geprivatiseerd. Je moet af van de gedachte dat de overheid allerlei voorzieningen zelf aanbiedt." Ook in de telecomsector en in het openbaar vervoer zien de opstellers van het rapport steedsminder noodzaak voor de overheid om zelf faciliteiten aan te bieden en te exploiteren. De hoofdtaak van het ministerie van Verkeer en Waterstaat moet in de toekomst vooral zijn toezicht te houden op alle infrastructurele voorzieningen. Dat geldt vooral voor de veiligheid op de weg, waarvoor scherpe eisen moeten worden vastgesteld.
|
NRC Webpagina's
15 MAART 2000
|
Bovenkant pagina |