NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
T V V O O R A F :
Vervlogen droomstad Utrecht
TRACY METZ
De droom. Het ongure,
unheimische gebied rond het centraal station van Utrecht wordt
ingrijpend verbouwd. Gemeente én private beleggers zijn bereid
honderden miljoenen te stoppen in dit Utrecht City Project (UCP), dat
van deze betonwoestijn een droomstad moet maken. Kantoren,
winkels, een nieuwe boulevard, een reconstructie van het theater
Vredenburg, een urban entertainment center met hotel, concerthal
en megabioscoop op het terrein van de Jaarbeurs, een facelift voor het
station en aansluiting op de Hoge Snelheids Lijn - dit alles nog op
maquettes en artist's impressions, begeleid door de lijzige
soundtrack van de Titanic.
En de nachtmerrie. Maanden hebben de programmamakers van de RVU gewerkt
aan hun documentaire Droomstad, en plotseling valt het UCP uit
elkaar! Nou ja! Coördinator Robert Oey heeft besloten de uitzending
toch door te laten gaan - "Het is nooit onze bedoeling geweest om de
actualiteit te belichten" - maar voor de kijker komen sommige uitspraken
nu wel in een merkwaardig licht te staan. Vooral de blik op de
achterliggende mentaliteit van de betrokken partijen maakt Droomstad
interessant. De Utrechtse wethouder die omonwonden zegt: "Private
partijen steken hier honderden miljoenen in zaken die eigenlijk des
overheids zijn". De Amerikaanse projectleider die met droge ogen
vaststelt dat niet de de overheid, maar de private sector tegenwoordig
steden bouwt. "We moeten eerst aan de economische verwachtingen voldoen
voordat we aan de sociale of architectonische verplichtingen toekomen."
De directie-voorzitter van MultiVastgoed die voor de 'consumens'
een 'microklimaat' wil scheppen. "Ze moeten niet per se consumeren, dat
klinkt een beetje kapitalistisch (...) maar de winkels moeten natuurlijk
wel hun omzet kunnen draaien." Ja, natuurlijk. De Amerikaanse ontwerpers
denken dat het mogelijk zal zijn (zou zijn geweest?) om het UCP achttien
uur per dag draaiende te houden.
In deze door de economie gedomineerde tijden is goed dat een omroep
systematisch aandacht besteedt aan onderwerpen als internet-
investeerders, merkbeleving, de bouwwereld en de infrastructuur. Jammer
van Per saldo zijn de kleine oneffenheden: een commentaarstem die
één keer te horen is en daarna niet meer,
één verdwaalde vraag van maakster Janine Prins. Zij is de
Amerikaanse ontwerper van het urban entertainment center Jon
Jerde over de halve aardbol achterna gereisd, maar vermeldt niet dat hij
ook de ontwerper is van de Koopgoot in Rotterdam. Belangrijker is dat
Droomstad lastige vragen niet stelt. Moeten we er rouwig om zijn,
dat de stad onder onze kont vandaan wordt verpatst? Of mogen we blij
zijn dat er beleggers en ontwikkelaars zijn die in ruil voor een
redelijk rendement, bereid zijn de investeringen te doen die het
openbaar bestuur niet kan opbrengen? En waaróm kan het
gemeentebestuur dat niet opbrengen, in deze tijden van de grootste
welvaart sinds het jaar nul? Als, zoals de wethouder zelf zegt, deze
zaken eigenlijk des overheids zijn?
Per saldo, Ned.3, 20.34-21.03u.
|
NRC Webpagina's
15 MAART 2000
|