U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Omroepvereniging moet op zoek naar zender

Veronica: een naam, een blad en een zak geld


Veronica heeft zich losgemaakt van de Holland Media Groep en mag zijn naam meenemen. De omroepvereniging gaat nu met een zak geld, maar zonder tv-station en programma's, de boer op om zich van een nieuwe toekomst te voorzien.

Door JOCHEN VAN BARSCHOT en JAPKE-D. BOUMA

AMSTERDAM, 15 MAART. Veronica-voorzitter Joop van der Reijden heeft, vlak voor zijn vertrek deze zomer, toch nog zijn zin gekregen. De Vereniging Veronica, een overblijfsel uit de tijd dat Veronica nog een publieke omroep was, mag de Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en Veronica) verlaten en krijgt de naam Veronica mee. Veronica en CLT-UFA hebben daartoe een intentieverklaring getekend. Dat lijkt een overwinning voor Van der Reijden, want aanvankelijk was het verlies van de naam Veronica voor het Luxemburgse CLT-UFA (voor 65 procent eigenaar van HMG) onbespreekbaar. CLT-UFA neemt de 35 procent van de HMG-aandelen die Veronica heeft over, waarmee een einde komt aan het slepende conflict tussen CLT-UFA en Veronica over het beleid bij de Holland Media Groep. Hoeveel CLT-UFA voor de aandelen van HMG betaalt, is niet bekend. Veronica betaalt de Luxemburgers een eveneens onbekend bedrag voor hun belang van 20 procent in het Veronicablad, dat weer volledig in handen komt van Veronica. Daarnaast ressorteren onder de vereniging nog drukkerij Veronica Litho en Veronica Digitaal, dat de website van Veronica op Internet exploiteert. De vraag is wat deze overwinning waard is. Van der Reijden moet straks de boer op met een Veronica waarvan alleen nog de naam over is. HMG kan nog tot 1 september 2001 over die naam beschikken en behoudt het tv-station, Veronica FM (radio), de programma's van Veronica (inclusief de rechten op series en films) en de Veronica-medewerkers. Succesformules als Big Brother, Friends en Amerikaanse topfilms blijven bij producent Endemol respectievelijk HMG. In medialand wordt Van der Reijdens onderhandelingspositie als uitermate zwak bestempeld. Het enige wat hij heeft is een grote zak met geld.

De vraag is bovendien of de naam Veronica nog wel zo veel waard is als vijf jaar geleden. Het station is de laatste tijd steeds meer de naam The Young One gaan gebruiken en onder die naam zeer succesvol geweest. Verwacht wordt dat HMG de naam Veronica komend jaar minder zal gebruiken. In de tussentijd mag de vereniging anderhalf jaar geen tv- programma's maken onder eigen naam. Mogelijk is het publiek de naam Veronica al bijna vergeten is als de vereniging die weer mag gebruiken bij uitzendingen.

Veronica concentreert zich naar eigen zeggen voorlopig op "het uitbouwen van de activiteiten van Veronica Digitaal". Misschien kan Unico Glorie zich daarmee bezighouden. Hij zat namens Veronica in het HMG-bestuur, maar stapte kort na de aankondiging dat Veronica de groep wilde verlaten op - naar eigen zeggen om zich te storten op Internetprojecten. Veronica zou via Internet kunnen gaan uitzenden.

Maar in vergelijking met een open televisienet is het bereik daarvan vooralsnog gering.

Het is niet waarschijnlijk dat Veronica zelf van de grond af een nieuw tv-net opbouwt. De levensvatbaarheid van nóg een zender voor een jonge doelgroep is niet erg groot. Veronica moet dus op zoek naar een partner. Endemol is een optie maar heeft geen uitzendmogelijkheid, SBS en Fox kunnen ook, maar het is de vraag of Veronica zich heeft losgemaakt van HMG om deel te gaan uitmaken van een ander mediaconcern. SBS is net overgenomen door kabelaar UPC en Fox is onderdeel van News Corp, het concern van mediamagnaat Rupert Murdoch. Fox zou best een partner kunnen gebruiken, maar niet een zonder programmarechten en programmamakers.

Blijft over de Arcade Media Groep. Dit onderdeel van uitgever Wegener staat al enige tijd officieus in de etalage. Wegener wil zich concentreren op het uitgeven van kranten en verkocht onlangs al de muziekuitgeverijen van Arcade. Het wachten is nu op een goed bod op de Arcade Media Groep, waarvan tv-station TMF (The Music Factory) en de radiozenders Radio 10 FM en Love Radio deel uitmaken. Deze stations sluiten perfect aan bij Veronica. TMF is populair onder jongeren - Veronica's achterban - maar mist een sterke programmering in de avonduren. Een financiële injectie van Veronica kan de avondprogrammering van TMF aardig opvijzelen. En gouwe-ouwezender Radio 10 FM heeft ook net een verjongingskuur ondergaan. In het informele circuit gonst echter al het gerucht dat onderhandelingen tussen Wegener en Van der Reijden zijn afgeketst. Wegener zou een hoge prijs voor zijn media-activiteiten vragen. Arcadevoorzitter Jan Houwert wees eerder SBS de deur wegens een te laag bod. Voorlopig is het blad de enige substantiële activiteit van Veronica - zeer succesvol met een oplage van meer dan een miljoen en een geschatte jaarlijkse winst van dertig miljoen gulden. "Maar hoe maak je reclame voor een programmablad zonder televisiestation?", vraagt een kenner van de reclamemarkt zich af. "Uiteindelijk is Van der Reijden de loser."

NRC Webpagina's
15 MAART 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)