U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Protestactie tegen 'gepraat' op Radio 4

Door onze kunstredactie
AMSTERDAM, 10 MAART. Klassieke- muziekliefhebbers beginnen vandaag een protestactie tegen de klassieke- muziekzender Radio 4 onder het motto 'Meer muziek, minder gepraat.'

Ze doen dat nadat H.J.A. Hofland vorige week in zijn wekelijkse column in het Cultureel Supplement (CS) schreef dat er op Radio 4 zoveel gepraat wordt. "Er is werkelijk te veel prietpraat. Zo hoorde ik onlangs op Radio 4 in wat voor auto Leonard Cohen reed", schrijft Karin van der Meer, de initiatiefneemster tot de actie, vandaag in een oproep in het CS. Zij roept lezers op om Radio 4 te bestoken met adhesiebetuigingen aan Hofland. "Het is een serieus initiatief", licht ze telefonisch toe. Tientallen lezers vielen Hofland bij per e-mail of brief aan deze krant. Hofland stelde in zijn column elf regels voor, waaraan een klassieke- muziekzender zou moeten voldoen, zoals '1. Nooit door de muziek heen praten' en '5. Bij de aankondigingen geen geboorte- en sterfjaar van Mozart, Beethoven, Brahms, enz.' Een lezer uit Gasselte, A.J. Andringa, wil graag een twaalfde regel toevoegen: 'Zend nooit applaus uit.' Margreet Theunissen, zendercoördinator van Radio 4, is verbaasd over de kritiek. "Er wordt sober aan- en afgekondigd. We zenden 24 uur per dag muziek uit, en nog geen 5 procent is gesproken woord. Soms is wat toelichting nodig, en dat wordt blijkens onderzoek ook gewaardeerd door luisteraars. Er is tussen half vijf en half zeven een op de actualiteit gericht programma, waarin wat meer gesproken wordt. Als je elke dag alleen op die tijd luistert, krijg je natuurlijk de indruk dat er veel gepraat wordt." Overigens staat ze 'open voor kritiek', zegt Theunissen.

NRC Webpagina's
10 MAART 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)