U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

TPG-directeur Scheepbouwer

'Nieuw tijdperk voor postmarkt'


Door samen te werken met een Britse en Singaporese partner loopt TPG voor op de liberalisering van de Europese postmarkt. Bestuursvoorzitter Scheepbouwer ziet het nog tot een fusie komen.

Door ESTHER ROSENBERG

ROTTERDAM, 9 MAART. "Deze alliantie is een mijlpaal in de moderne geschiedenis van de mondiale postmarkt", juichte bestuursvoorzitter A. Scheepbouwer van TNT Post Group (TPG) vanochtend bij de bekendmaking van de samenwerking van TPG met British Post Office en Singapore Post op het gebied van internationale zakelijke post. Bestuursvoorzitter John Roberts van de British Post Office kondigde "een nieuw tijdperk" aan.

Een nieuw postbedrijf was in ieder geval niet het bericht waar beleggers op zaten te wachten. De gisteren aangekondigde persconferentie deed de beurswaarde van TPG 8,1 procent stijgen naar 27,50 euro, door een aanhoudende geruchtenstroom over een overname van TPG door een groot Amerikaans expressconcern, zoals UPS. Scheepbouwer toonde zich verbaasd: "We hadden niet verwacht dat de aankondiging van een persconferentie zo'n impact zou hebben. We hebben de beurs meteen ingelicht." Na de bekendmaking van de joint venture daalde de koers van TPG vanochtend vroeg met 4 procent naar 26.35 euro. Het belang van de joint venture tussen de nationale postbedrijven zit dan ook niet in de waarde van het nieuwe bedrijf, dat goed is voor een omzet van bijna 1 miljard gulden. De opbrengst van internationale post is zelfs nog marginaal. TNT International Mail, de internationale postdivisie van TPG was in 1998 goed voor een omzet van 600 miljoen gulden op een totale omzet van TPG dat jaar van 16,3 miljard gulden. De meeste postbedrijven opereren nog nationaal, maar de partners verwachten dat steeds meer brieven de grens over zullen gaan. Het nieuwe bedrijf moet 5 tot 8 procent van de winst van TPG uit gaan maken en een kostenbesparing van 20 tot 30 miljoen gulden opleveren voor de drie bedrijven. De joint venture die TPG met British Post Office en Singapore Post aangaat op het gebied van internationale zakelijke post, is de eerste grensoverschrijdende jointventure tussen postbedrijven. En met de vergaande samenwerking loopt TPG vooruit op de op komst zijnde liberalisering van de Europese postmarkt. "We bedienen de stromen buiten de lokale monopolies om", aldus Scheepbouwer vanochtend. "De internationale postmarkt wordt door volume bepaald. Door de eerste en de grootste te zijn hopen we de concurrentie voor te blijven." De verwachting is dat de Europese Commissie in juli met voorstellen komt om de markt verder open te stellen. De concurrentie tussen de postbedrijven is nu al enorm. De nieuwe joint venture concurreert met de zakelijke postafdelingen van internationale expressbedrijven, met grote nationale postbedrijven als Deutsche Post en met lokale postbezorgers. Deutsche Post heeft het afgelopen jaar bijvoorbeeld veel acquisities in het buitenland gedaan, maar voornamelijk op het gebied van expresspost.

"Internationale verzenders, zoals uitgevers, beschikken nu wereldwijd over meer opties en meer geavanceerde systemen om hun post te versturen. Als deze samenwerking werkt zien we een heleboel volgende stappen voor ons", liet Scheepbouwer vanochtend weten. "Op logistiek gebied hebben British Post Office en Singapore Post niets in te brengen, dat is voor ons niet zo voordelig, maar in express en particuliere postbezorging zien we zeker mogelijkheden tot samenwerking." Een fusie op lange termijn sluit hij niet uit.

Het nieuwe bedrijf wordt volgens Scheepbouwer marktleider op het gebied van internationale post. Van de internationale postmarkt is 72 procent nog 'opgesloten', de overige 28 procent is vrijgegeven. Van de vrijgegeven markt willen de drie partners 40 procent in beslag nemen. Het nieuwe bedrijf, waarvan de naam nog niet bekend is, moet enkele duizenden banen opleveren. Het gaat in 60 landen opereren en bedient van daaruit 200 landen.

NRC Webpagina's
9 MAART 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)