U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Spectaculaire introductie van beursfonds Palm

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 4 MAART. Palm, marktleider in de productie van handcomputers, heeft een spectaculair debuut op de Amerikaanse schermenbeurs Nasdaq gemaakt. In twee dagen zag het fonds de waarde ruimschoots verdubbelen.

Het aandeel, dat bij inschrijving 38 dollar kostte, opende donderdag op 145 dollar en noteerde een slotkoers van 95.6 dollar. Na een maximum van bijna 98 dollar sloot het aandeel gisteren op 80,25.

De beurswaarde van Palm, dat voor 95 procent eigendom is van telecomfabrikant 3Com, kwam hiermee op ruim vijftig miljard dollar. Daarmee kan het bedrijf worden aangemerkt als de meest succesvolle dochteronderneming die op de Amerikaanse beurs opereert.

Aanvankelijk was Palm van plan de aandelen tegen een emissiekoers van 14 dollar per aandeel te introduceren. Door de overweldigende interesse van beleggers werd de prijs echter verhoogd tot 38 dollar. Een dag voor de beursgang maakte het bedrijf tegen deze prijs 4,1 procent, ofwel 23 miljoen aandelen, te gelde. Daarmee incasseerde Palm 874 miljoen dollar.

De succesvolle introductie van Palm past in het rijtje recente beursintroducties van Internetbedrijven en telecom-giganten, die zich mogen verheugen in de onverdeelde aandacht van de belegger. Maar in tegenstelling tot de Internetbedrijven maakt Palm wél winst. Die bedroeg het afgelopen halfjaar 23 miljoen dollar op een omzet van 435 miljoen dollar. Palm is hiermee een uitzondering op veel andere beursdebutanten uit de Nieuwe Economie, die vrijwel alle grote verliezen maken.

De beursgang moet het geld opleveren waarmee de fabrikant andere activiteiten wil ontplooien. Het bedrijf zal zich in de toekomst meer en meer gaan richten op de verkoop van licenties van zijn producten aan andere fabrikanten. Analisten verwachten dat deze strategie het bedrijf binnen twee jaar meer zal opleveren dan de verkoop van handcomputers.

In Amsterdam onderging gisteren het callcenterbedrijf SNT een vergelijkbaar debuut op de beurs. De introductiekoers was vastgesteld op 25 euro, maar het fonds steeg direct met 120 procent naar 55 euro. Rond kwart over vier kwam de hoogste koers van de dag tot stand op 56 euro en - nadat er niet meer in het fonds werd gehandeld - sloot SNT op een advieskoers van 57 euro.

SNT is het eerste Nederlandse e-mail- en callcenterbedrijf dat op de Amsterdamse effectenbeurs genoteerd staat. Het softwarebedrijf TIE was deze week een andere opmerkelijke debutant. Op de eerste beursdag, donderdag, sloot het aandeel 160 procent hoger dan de introductiekoers. Een dag later was TIE opnieuw geliefd bij beleggers. TIE sloot 13 euro hoger op 39 euro.

NRC Webpagina's
4 MAART 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)