U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Daklozen zien wel brood in glossy magazine


De daklozenkrant Z is sinds enkele dagen te koop samen met Esquire. Een kwestie van commercieel denken door uitgever en verkopers.

DANIELA HOOGHIEMSTRA

AMSTERDAM, 2 MAART. Daklozen zijn ook geïnteresseerd in dure auto's en kleding, zegt Joop (50). "Wij kunnen het alleen niet betalen." Zo raar is het volgens hem dus niet dat hij sinds een paar dagen in Amsterdam het glossy mannenmagazine Esquire verkoopt.

Het blad zit deze maand in één pakket met de daklozenkrant Z, waarmee daklozen in de stad handel drijven. Joop verdient 1,25 gulden aan een exemplaar dat de klant 2,50 kost. Aan het pakket met Esquire verdient hij deze maand een rijksdaalder, de klant betaalt vijf gulden. "De inhoud interesseert me ook eigenlijk niet", zegt Joop bij nader inzien. "Het gaat om het geld."Het idee kwam "spontaan", vertelt adjunct-hoofdredacteur K.Beudeker van Esquire. "Ik koop de daklozenkrant zelf regelmatig en dacht: kunnen wij onze werelden niet bij elkaar brengen?" De actie is onderdeel van de strategie van het blad om meer "van de straat" te worden en minder te werken vanaf het bureau, zegt Beudeker. "Tot een jaar geleden waren wij een blad voor de grachtengordel. We streven nu naar een breder publiek."

Marketingmanager B. Stremmelaar van Esquire vindt de combinatie van het glimmende blad over mode, auto's en bekende mensen met de daklozenkrant over maatschappij, milieu en kansarmen passend. "Esquire schrijft over alles dat je in je leven tegenkomt. Dat kan ook een dakloze zijn. Daklozen geven een straatbeeld, net als mode."

Het initiatief wekte bij de daklozen aanvankelijk weerstand. Het bestuur van de stichting Z stelde het voor aan de vijfkoppige verkopersraad (een soort ondernemingsraad, volgens Joop), die het inbracht in de algemene verkopersvergadering. De sessie verliep tumultueus, zegt Joop. "Wij willen geen marskramers worden. Door dit soort commerciële dingetjes kan de ideologische doelstelling van onze stichting op de achtergrond raken." Na lang debatteren kwam het voorstel er met een meerderheid van 70 procent toch door. Op één voorwaarde: verkopers hebben de keus om de daklozenkrant zónder de Esquire te verkopen. Joop: "Inmiddels zijn de meesten wel om. Het verdient goed."

Joop, sinds zeven jaar dakloos, verdient aan de daklozenkrant gemiddeld rond de veertig gulden per dag. Van dat geld bekostigt hij af en toe een hotel. In de winter krijgt hij korting. Maar meestal slaapt hij op straat. Een uitkering aanvragen en een huurwoning betrekken is te ingewikkeld. "Het lijkt simpel, maar je zit in een cirkel. Om een uitkering te krijgen, moet je een huis hebben, en om een huis te krijgen, een uitkering." Er zit geen maatschappelijk engagement achter de actie, onderstreept adjunct-hoofdredacteur Beudeker. Hij wil "signalen oppikken uit de maatschappij", dat is alles. "Het moet niet te zwaar ideologisch worden." Joop maakt zich geen illusies: "Zij denken commercieel. Wij ook."

NRC Webpagina's
2 MAART 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)