U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Naar dat billboard móét je wel kijken


Een billboard met een schaars geklede dame langs de A4 zorgde voor klachten bij de Reclame Code Commissie. De klachten over het onontkoombare en erotisch karakter werden van de hand gewezen.

ROTTERDAM, 1 MAART. Iedere dag rijdt Thea Wesseling langs een twaalf meter lang en vier meter hoog billboard waarop een schaars geklede dame oproept een sekslijn te bellen. 'Wil je weten hoe ik rij?' luidt de tekst. Het bord staat sinds een half jaar langs de A4 (Roelofarendsveen) in de richting Amsterdam.

Thea Wesseling begon zich er zo vreselijk aan te ergeren, dat ze een klacht indiende bij de Reclame Code Commissie. "Ik ben niet tegen sekslijnen en ook niet tegen reclame daarvoor. Op de televisie kun je 's avonds laat ook naar seksprogramma's kijken. Maar dit bord is zo onontkoombaar dat je wel moét kijken; ook kinderen."

In haar klacht noemt ze het bord "een uiting van zeer slechte smaak" alsmede "seksistisch" en "stigmatiserend". De tekst vindt ze minder aanstootgevend.

Vorige week stelde de Reclame Code Commissie Wesseling en nog achttien andere klagers in het ongelijk. Volgens de commissie zijn de grenzen van het toelaatbare niet overschreden. Dat wordt volgens haar niet anders nu de uiting in een groot formaat is geplaatst.

Thea Wesseling is niet blij met de uitspraak en zoekt nu de publiciteit. "Wat ik de commissie kwalijk neem, is dat ze niet bereid was om de locatie zelf te bezoeken. Dat is essentieel. Er zijn veel mensen die eerst zeggen dat ik me niet zo druk met maken, maar als ze het bord dan zelf hebben gezien, beseffen ze pas wat een enorm billboard het is." Een woordvoerder van de commissie laat weten dat een foto duidelijk genoeg was, zodat de commissie zelf geen polshoogte hoefde te nemen.

Over het erotisch gehalte van de dame in kwestie lopen de meningen uiteen. Thea Wesseling: "De advocaat van de adverteerder zei op de zitting dat het bord helemaal niet zo erotisch was. Maar zo loop ik zelf toch echt niet rond als ik boodschappen doe. Het gaat om een vrouw die haar handen voor haar borsten houdt, maar die handen zijn daarvoor veel te klein."

Commercieel manager Rob van den Broek van het adverterende bedrijf, Tele-info, noemt de reclame een "sociaal product". "Seks is een sociaal product. Mensen kunnen gewoon hun fantasie kwijt."

Wat vinden automobilisten op het eerstvolgende tankstation Rijsenhout van het billboard dat ze zojuist zijn gepasseerd? Youri van Hasselt (24): "Ik vind het wel grappig en ik wil best weten hoe ze rijdt. Maar om nou te zeggen dat ik ze ga bellen, nou nee. Ik denk dat veel mannen wel bellen als ze in de file staan." Brenda Bos (27): "Ik kijk er niet van op, maar dat wil niet zeggen dat ik het goedkeur. Mijn mannelijke collega's hebben niet door hoe vernederend zoiets kan zijn voor vrouwen. De emancipatie van vrouwen heeft nog een lange weg te gaan."

ARJEN SCHREUDER

NRC Webpagina's
1 MAART 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)