M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
De grootste angst van Schrempp is stilstand
STUTTGART, 29 FEBR. Met dezelfde vaart waarmee hij het Daimler-Benz imperium van zijn voorganger Edzard Reuter ontmantelde, stort DaimlerChrysler topman Jürgen Schrempp zich nu volledig op de auto-industrie. Reuter had bij Daimler eind jaren tachtig een ratjetoe aan bedrijven bij elkaar gekocht (ondermeer AEG) die niet bij elkaar pasten. Hetgeen bij Europa's grootste industrieconcern begin jaren negentig tot bijna fatale verliezen leidde. Schrempp rekende genadeloos af met die politiek. Na zijn misrekening bij Dasa om van Fokker 'de Boeing van de kleine vliegtuigen te maken', stortte Schrempp zich met hart en ziel op de kernactviteit bij Daimler-Benz: het maken van auto's. Schrempps meesterzet, om Daimler-Benz te laten fuseren met de Amerikaanse autoproducent Chrysler, veroorzaakte een schokgolf in de autobranche, waarbij iedere zichzelf respecterende fabrikant genoodzaakt werd zijn positie in de auto-industrie te heroverwegen. De hamvraag daarbij luidde: wie zal tot de ongeveer tien grote groepen autofabrikanten behoren die er volgens analisten in 2010 nog over zijn? DaimlerChrysler zal daar gezien de ontwikkelingen van de afgelopen jaren zeker toe behoren. Hoewel voor het concern de wet van de remmende voorsprong dreigt wanneer de vaart er niet flink wordt ingehouden. Tegen die achtergrond moet de deal worden gezien die DaimlerChrysler heeft afgesloten met de nummers één en twee in de wereld, General Motors en Ford, voor het opzetten van de grootste e- commerceonderneming ter wereld. De business to business actviteiten (B2B), waarbij vooral de 30.000 toeleveranciers van DaimlerChrysler tegen elkaar worden uitgespeeld, moet een besparing opleveren van 1065 dollar (2350 gulden) per geproduceerde auto. In totaal investeert DaimlerChrysler 1,7 miljard mark in deze actviteiten. Bovendien kan de koers van DaimlerChrysler (dat als concern het afgelopen jaar op de beurs in waarde is gedaald van 145 naar 129 miljard mark) door het toverwoord e-commerce wellicht weer wat worden opgevijzeld. Maar als volumefabrikant is DaimlerChrysler ondanks deze nieuwe actviteiten nog steeds kwetsbaar. Mercedes-Benz en Smart verkochten vorig jaar 1,8 miljoen personen- en vrachtwagens. Chrysler heeft het afgelopen jaar 3,2 miljoen auto's afgezet. Het betreft voornamelijk luxe-automobielen. Maar in het absolute topsegment van de lucratieve Noord-Amerikaanse markt is Mercedez-Benz marktleider. In het goedkopere segment, waar de Smart nog steeds met verlies draait, zo maakte Schrempp duidelijk, blijft DaimlerChrysler kwetsbaar. Ook tegen de achtergrond dat de Europese Commissie heeft verordonneerd dat in 2008 het gemiddelde bezinegebruik van de modellen van een autofabrikant niet meer dan zes liter op 100 kilometer mag zijn. Hetgeen DaimlerChrysler met de benzine slurpende producten die het nu in de aanbieding heeft wel kan vergeten. Het kwam dan ook niet als een verrassing dat Schrempp gisteren tijdens de presentatie van de jaarcijfers van DaimlerChrysler met de mededeling kwam dat nog dit jaar een overname kan worden verwacht van een fabrikant die gespecialiseerd is in het maken van kleine auto's. Wie dat is liet hij open. In ieder geval niet Peugeot-Citroën en waarschijnlijk ook niet Fiat, fabrikanten waarmee DaimlerChrysler wel nauw samenwerkt voor het maken van onderdelen van kleine auto's, die voor de Smart kunnen worden gebruikt. Het vizier van DaimlerChrysler is in het goedkope segment van de markt vooral gericht op het Oosten, naar fabrikanten in Azië waar DaimlerChrysler nog geen grote marktpositie heeft. Om die reden wordt binnen het bedrijf driftig gespeculeerd over een overname van een Japanse fabrikant als Mitsubishi of Honda. "Maar Mitsubishi is niet erg betrouwbaar in de markt", sprak een Mercedes- manager gisteren in Stuttgart. "Daar heeft Daimler al eerder mee onderhandeld. Dat was puur eenrichting verkeer. Mitsubishi was wel zeer geïnteresseerd in informatie over Daimler, maar we kregen uit Japan nauwelijks iets terug." Niettemin realiseert Schrempp zich dat groei (DaimlerChrysler brengt de komende vijf jaar 60 nieuwe modellen op de markt) nodig is wil Daimler de recordcijfers van vorig jaar qua omzet en winst dit jaar op zijn minst evenaren. De lat ligt hoog. Daimler rekent in 2002 op een omzet van 170 miljard euro en een navenante groei van de winst. Die groei zal voornamelijk moeten komen uit het bouwen en verkopen van auto's en vrachtauto's. Hoe voorspoedig andere sectoren binnen het bedrijf als Daimler-Benz Aerospace, het vroegere Dasa dat voor 37,9 procent eigenaar is van Airbus, en Debis (financiële dienstverlening) zich ook ontwikkelen. Het enige zorgenkind bij DaimlerChrysler is Adtranz, het bedrijf dat trein- en metro-stellen bouwt en gespecialiseerd is in rail-infrastructuur. Adtranz maakt verlies. Maar dat is volgens Schrempp slechts een kwestie van tijd.
|
NRC Webpagina's
29 FEBRUARI 2000
|
Bovenkant pagina |