R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
Carne trémula
DANA LINSSEN
Carne trémula is wat dat betreft een uitzondering. De twee sterkste rollen zijn weggelegd voor de invalide politieman David (Javier Bardem) en de pizzabezorger die hem ongelukkigerwijs in een rolstoel deed belanden: Victor (gespeeld door Banderas-lookalike Liberto Rabal). De nogal vernuftige en sterk op toeval en noodlot leunende plot is ontleend aan de gelijknamige roman van Ruth Rendell. De twee mannen draaien om dezelfde vrouw en dat geeft Almodóvar ruimschoots de gelegenheid om al dat 'live flesh' uit de titel uitgebreid in beeld te brengen. Voor de rest gaat het erom hoe helden schurken kunnen worden en andersom. Niet alleen is er nogal wat verwarring over de vraag wie er nou echt verantwoordelijk was voor het pistoolschot dat Davids benen verlamde, ook worden er nog wat andere plotlijnen door elkaar gehusseld. Het komt de film niet ten goede. Van Almodóvar willen we surrealistische sociale portretten zien, maar een thrillerfilmer is hij duidelijk niet. Ook de portie maatschappijkritiek die hij in zijn geschiedenis verpakt, door de film van een proloog in de Franco-tijd te voorzien en de rest van het verhaal een soort 'zo-zie-je-maar-wat-er- van-komt'-toontje mee te geven, doet wat gratuit aan. Al met al maakt Carne trémula een tamelijk doffe indruk. De vertrouwde, hilarische Almodóvar laat zich bijna niet zien, waardoor de film iedereen die toch al niet van de Spaanse meester der overdrijving hield alsnog gelijk geeft. Wat kan humor toch saai zijn.
Carne trémula (Pedro Almodóvar, 1997, Spanje). Canvas, 20.55-22.40u.
|
NRC Webpagina's
23 FEBRUARI 2000
|
Bovenkant pagina |