U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Elektronische portemonnee wil maar niet doorstoten


Interpay verwerkte voor de Nederlandse banken vorig jaar ruim twee miljard girale betaaltransacties, zo meldde het deze maand. Maar over de chipkaart, waarin de banken al een miljard gulden investeerden, geeft Interpay geen details. "Dat zou het beeld maar vertekenen."

Door MARC EVERS

ROTTERDAM, 23 FEBR. Het wil maar niet vlotten met de chipknip, de elektronische beurs. Deze chipkaart zou, dachten de banken, een goede vervanger worden van kleingeld voor betalingen tot een gulden of vijftig. Maar Nederland betaalt liever contant of met pinpas.

Interpay Nederland, dat het girale betalingsverkeer voor de Nederlandse banken afhandelt, meldde deze maand vol trots zijn prestaties: het verwerkte vorig jaar ruim twee miljard transacties. Een stijging van ruim tien procent ten opzichte van 1998. Ook berichtte Interpay dat eind 1999 13,4 miljoen chipknips in omloop waren, dat chippen al bij bijna 145.000 betaalautomaten mogelijk is en opladen bij ruim 7.000 punten.

Over het aantal transacties van chippend Nederland verstrekt Interpay echter geen cijfers. Navraag bij Interpays eigenaren, de banken, geeft evenmin uitsluitsel. Zij verwijzen. Naar Interpay.

Een verklaring voor de zwijgzaamheid ligt voor de hand. Het wil namelijk niet zo best met de chipknip, waar de banken inmiddels ruim een miljard gulden aan uitgaven. Een recente enquête van bureau Interview- NSS wees uit dat slechts eenderde van de bezitters de chipkaart ooit heeft opgeladen. Liefst 55 procent van de consumenten heeft die kaart nog nooit gebruikt.

Interpay vindt dat cijfers over het feitelijke chipkaartgebruik maar een vertekend beeld zouden geven. "Wij zijn nog steeds bezig met de introductie", zegt een woordvoerster. Ze wijst erop dat de sinds 1997 verspreide kaart eigenlijk alleen in winkels kan worden gebruikt. "Er ontstaat pas een reëel beeld als de chipkaart ook kan worden gebruikt bij alle parkeerautomaten, bij catering en in kantines. Maar we zien wel groei."

De Consumentenbond registreerde onlangs vergelijkbare ervaringen als Interview. Ondervraging van 1.400 leden leerde dat tweederde zijn chipknip nooit gebruikt. Aankopen bij de meubelboulevard, een tank benzine en een koelkast worden overwegend met de pinpas betaald. En de snoepautomaat op het station dan? Kleingeld graag.

Interpay doet verwoede pogingen daarin verandering te brengen. Transacties met chipkaarten zijn voor de banken goedkoper, veiliger en efficiënter te verwerken dan contant geld. Dus moet de chipkaart populairder worden. De banken nemen daartoe allerlei initiatieven. Zo trachten ze winkeliers te overtuigen van de voordelen van de chipknip, zoals een snelle afhandeling aan de kassa. Recentelijk werden goedkope kaartjes voor popconcerten aangeboden - alleen te betalen met een chipknip.

Inmiddels poogt Interpay de betaalautomaten in Nederlandse parkeergarages exclusief geschikt te krijgen voor chipkaarten. Daarmee slaan de banken door, vindt de Consumentenbond. Een woordvoerder: "De chipkaart moet één van de betaalmogelijkheden blijven. Je kunt mensen niet verplichten de chipkaart te gebruiken."

Interpay houdt de moed erin. "Let maar op", zegt de woordvoerster. "Het zal net zo verlopen als met de pinpas. Die had na de introductie begin jaren negentig ongeveer vier jaar tijd nodig. Als de consument eenmaal aan de chip gewend is, wordt het een groot succes."

NRC Webpagina's
23 FEBRUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)