U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Duits concern Media Markt wil dit jaar nog vier Nederlandse filialen openen

Prijzenslag op elektronicamarkt


Het Duitse elektronicawarenhuis Media Markt heeft in Rotterdam een prijzenoorlog ontketend. De consument profiteert, vooralsnog. De unie van elektrotechnische ondernemers is bezorgd.

Door onze redacteur ARJEN RIBBENS

ROTTERDAM, 22 FEBR. Het is oorlog op de Rotterdamse markt voor elektronica. De nieuwe cd van Marco Borsato, voor veel winkeliers een belangrijke omzetmaker, is te koop voor slechts 19,99 gulden. Een complete Harman/Kardon home cinema set (versterker, cd-wisselaar, tuner en zes speakers) mag weg voor 1.444 gulden. Je ruikt het zweet van de ondernemers, dit zijn lokkertjes waar vermoedelijk geld op moet worden toegelegd. Maar in elke oorlog zijn ook winnaars. Sinds het 'mega- elektronicawarenhuis' Media Markt eind november op het Binnenwegplein in het hart van Rotterdam de deuren opende, doet de friteskraam op het plein goede zaken. Regelmatig staan lange rijen klanten van Media Markt te wachten tot zij van de portiers de roltrap naar het drie etages tellende elektronicaparadijs mogen betreden. Veel wachtenden doden de tijd met een snack. "Onze omzet is aanzienlijk gestegen", glundert bedrijfsleider N. van de Bos van Bram Ladage verse patat BV. Met een groot publiciteitsoffensief ging Media Markt van start. Krantenadvertenties van soms zes pagina's groot hamerden de verkoopslogan 'Abnormaal groot, abnormaal goedkoop' er wekelijks in met nieuwe stuntprijzen. In een markt waarbij schaalvergroting gepaard gaat met steeds krappere winstmarges zorgde de nieuwkomer voor veel onrust. De verkopers van Radio Modern, de elektronicawinkel aan de overkant van het plein, werden veelvuldig met opschrijfboekjes bij de Duitse winkelketen gesignaleerd. Zij noteerden de prijzen en pasten daarna de prijskaartjes in de eigen winkel aan.

Media Markt staat in Duitsland bekend om zijn verkoopstunts. Eind vorige maand zorgde het warenhuis in Hamburg nog voor opschudding. In twee uur tijd verkocht de elektronicawinkel honderd auto's van Smart voor 11.111 mark, ruim 5.000 mark onder de officiële verkoopprijs.

Het grootste assortiment tegen de laagste prijzen, zo omschrijft Media Markt zelf de formule waarmee het in twintig jaar tijd uitgroeide tot Europa's grootste handelsonderneming voor consumentenelektronica, elektrische huishoudelijke artikelen, computerapparatuur en - programmatuur, fotoartikelen, geluidsdragers en telecomartikelen.

Het verhaal van Media Markt is een modern sprookje. Op een industrieterrein in München openden de vier oprichters, Helga en Erich Kellermans, Leopold Stiefel en Walter Gunz, in 1978 hun eerste winkel. De lage prijzen en de mogelijkheid zonder tussenkomst van verkopers vrijwel alle artikelen in de winkel uit te proberen spraken veel klanten aan. In korte tijd veroverde Media Markt Duitsland. Na een fusie in 1990 met de handelscoöperatie Saturn begon Media Markt & Saturn vervolgens aan een Europese opmars. De eerste buitenlandse vestigingen waren in Oostenrijk en Frankrijk. Inmiddels zijn er 192 Media Markten in negen landen, met samen ruim 12.000 werknemers. De omzet steeg van 6,4 miljard gulden in 1997 naar 10 miljard gulden het afgelopen jaar. Het succesverhaal is nog lang niet afgelopen, zegt een woordvoerder van het bedrijf. Dit jaar zijn veertig tot vijftig nieuwe vestigingen gepland, waarvan vier in Nederland. Het warenhuis in Rotterdam is een joint venture met de Rotterdamse elektronica- onderneming Mega Elshout, die een aandeel van 25 procent heeft. Eigenaar J. Elshout is algemeen directeur van de Rotterdamse Media Markt. Hij is van plan zijn eigen 'mega-store' in het Rotterdamse Alexandrium om te bouwen tot een Media Markt-warenhuis. Bij de Amsterdam Arena komt binnenkort ook een grote winkel, plannen voor vestigingen in Leeuwarden en Den Haag zijn in de maak.

Correct opende deze maand de tegenaanval op Media Markt. De Rotterdamse detaillist in bruingoed (audio en video) en grijsgoed (computers en telecommunicatie) is met 22.000 vierkante meter verkoopruimte een van de grootste Nederlandse verkopers van elektronica. In een landelijke advertentiecampagne liet de onderneming weten dat "buitenlandse bedrijven proberen de Nederlandse markt de les te lezen". Met een laagsteprijsgarantie wil Correct zijn klanten zekerheid bieden en "de concurrent een toontje lager laten zingen".

"Wij vonden het tijd om terug te slaan", licht Correct-directeur F. de Jong de advertentie toe. "In sommige Europese landen is het Media Markt gelukt met stuntprijzen de concurrentie af te troeven. Maar met lage prijzen win je bij ons de oorlog niet." De Jong vraagt zich ook af hoe lang Media Markt de lage prijzen volhoudt. "Iedereen moet geld verdienen, je kunt niet onder de inkoopprijs blijven verkopen."

Ook Uneto, de in Zoetermeer gevestigde unie waarbij 1.416 elektrotechnische ondernemers zijn aangesloten, is bezorgd over de harde strijd op de markt voor elektronica. "De komst van bedrijven als Media Markt leidt tot een uitholling van het voorzieningenniveau. Als je niet in de stad woont, moet je straks een eind rijden voor een strijkijzer", zegt een woordvoerder.

Kleinere ondernemers krijgen het steeds moeilijker, aldus de Uneto- zegsman. " Vijf jaar geleden voorspelden we de komst van grootschalige internationale bedrijven met een cash-and-carryformule. Die ontwikkeling is niet te stoppen. Daarom adviseren wij onze leden al jaren om zich op nieuwe markten te richten. Klanten begeleiden bij de aanschaf van een koffiezetmachine of een strijkbout, welke ondernemer kan zich dat met de huidige marges nog permitteren?" Uneto ziet voor kleinere ondernemers maar één oplossing. "Richt je op producten waarbij klanten veel advies nodig hebben." De unie doelt daarbij op producten als multi-media, telecommunicatie en domotica (woningautomatisering: je stapt uit bed en de verlichting gaat aan). De Jong ziet sowieso weinig perspectief voor kleine ondernemers in de elektronicabranche. De wens van de klant om boodschappen te doen wanneer hij wil en nieuwe distributiekanalen als Internet vormen volgens de directeur van Correct nog de grootste struikelblokken.

NRC Webpagina's
22 FEBRUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)