U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Anti-Duits tv-spotje sneuvelt


Energiebedrijf Nuon stopt met een reclamespotje dat het Duitse voetbalelftal belachelijk maakt. Critici vinden dat het filmpje herinneringen oproept aan de gaskamers uit de oorlog.

guido de vries

ROTTERDAM, 22 FEBR. Een degelijk Duits uitziende verzorger legt de shirts en de broeken van het Duitse voetbalelftal in de nog lege kleedkamer op hun plek. Hij gaat daarbij met militaire precisie te werk. Als hij de kleedruimte heeft verlaten gaan prompt de watersprinklers aan, zodat de Mannschaft later in een drijfnat tenue het veld op moet. Aan het einde van het filmpje verschijnt de mededeling dat Nuon het Nederlands elftal steunt. Morgenavond oefent Oranje tegen de Duitsers, maar het speciaal voor de interland vervaardigde spotje (kosten: een ton) zal vandaag en morgen niet meer zijn te zien. Nuon heeft het teruggetrokken "wegens de commotie rondom Vitesse". Ter herinnering: Nuon is hoofdsponsor van de eredivisieclub Vitesse, die in financiële problemen is geraakt hetgeen haar voorzitter Karel Aalbers vorige week de kop kostte.

"In verband met de affaire-Aalbers wil Nuon even niet te veel aandacht op zich vestigen", verduidelijkt woordvoerder Francis Verdeuseldonk van het Gelderse energie- en waterbedrijf. Nee, vervolgt ze, het verdwijnen van ons reclamespotje - het verscheen dertien keer op het scherm, terwijl dertig keer de bedoeling was - heeft niets te maken enkele klachten van kijkers. Die waren van oordeel dat de Duitse kleedkamer met watersprinklers te veel gelijkenis vertoonden met de gaskamer uit de Tweede Wereldoorlog. "We hebben óók veel positieve reacties gehad", zegt ze. "Het is een geslaagde parodie op de Duitse Gründlichkeit. We hebben juist gekozen voor humor om uit die eeuwige fuik van vijandigheid te komen. Het spotje moet bijdragen opmerkingen als 'mag ik mijn fiets terug' definitief uit de wereld te helpen."

Rik Riesebos is het daarmee hoogst oneens. Hij is docent merkenbeleid en marketingcommunicatie aan de Erasmus Universiteit en werknemer van het reclamebureau ARA. "Het is een smakeloze reclame. Nuon probeert sympathie op te wekken door in te spelen op anti-Duitse gevoelens. Zo'n spotje is trouwens niet zo handig voor een concern dat de internationale markt op wil. Ik denk dat Nuon zich dat ook realiseert."

Volgens Riesebos heeft de Stichting Reclame Code geen problemen gehad met het reclamefilmpje van Nuon. "Die stichting maakt nooit bezwaar, ze doet hoogstens aanbevelingen." Een spotje kan, zegt Riesebos, alleen worden verboden na inschakeling van een rechter. Dat is gebeurd in een geschil tussen verzekeraar AXA en de mosselbranche over een filmpje waarin de indruk zou kunnen ontstaan dat het eten van mosselen tot buikpijn leidt.

Of het reclamefilmpje ooit nog op het scherm terugkeert is de vraag. "Het hangt ook af van het Europees kampioenschap", zegt woordvoerder Verdeuseldonk van Nuon. "Komt Nederland daar tegenover Duitsland te staan, dan is het weer bruikbaar. Het gaat in elk geval niet de prullenmand in."

NRC Webpagina's
22 FEBRUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)