U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   B I N N E N L A N D
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
NS

FNV Bondgenoten


'Zero tolerance' in de risicotrein


Sinds een paar weken rijden er elke vrijdag- en zaterdagavond extra controleploegen mee op de Hoekse lijn. "Niet te veel waarschuwen. We gaan optreden."

Door GUUS VALK

SCHIEDAM, 7 FEBR. In de machinistencabine achterin de trein zien een agent en twee conducteurs op station Vlaardingen-Centrum een jongen over de rails rennen om de trein nog te halen. Ze verstoppen zich onder de bank, de agent doet zijn pet af. "Dat is er één", fluistert hij. Als de trein weer rijdt, openen ze de deur en overrompelen ze de nog nahijgende jongen. Hij krijgt een boete en een vermanende toespraak. "Dat was een gevaarlijke actie, vond je ook niet? Er zijn vast veel mensen die van je houden."

Sinds een paar weken rijden er steekproefsgewijs op vrijdag- en zaterdagavond extra controleploegen mee op de Hoekse lijn. Het traject, van Rotterdam naar Hoek van Holland, is volgens de politie en NS te lang het terrein van herrieschoppers, vandalen en zwartrijders geweest. In een poging het spoor 'terug te winnen', hebben de betrokken gemeentes, de NS, de spoorwegpolitie en de regiopolitie besloten samen in actie te komen.

"Veel uitgaanspubliek vanavond, dus reken op een jolige stemming in de trein." Coördinator Hans Nossent van de gemeente Schiedam geeft het controleteam in een briefing instructies voor de komende avond. Vijf conducteurs, twee agenten in burger, twee agenten van de spoorwegpolitie en een 'zwevend koppel', bestaande uit Nossent zelf en politiechef Daan Kocks, moeten verdeeld in twee groepen de Hoekse lijn schoonvegen. Nossent verwacht van zijn team vanavond zero tolerance. "We gaan niet te veel waarschuwen en treden ook op tegen kleine overtredingen."

Passagiers in de treinen reageren verbaasd en lacherig op de stoet van uniformen in hun coupé. De conducteurs doen hun normale werk, bijgestaan door een geüniformeerde agent. Een agent in burger neemt plaats en moet zich onopvallend gedragen. Nossent en Kocks houden een oogje in het zeil en knopen gesprekken aan met reizigers. "Doel van de actie is ook om inzicht te krijgen in de troepenbewegingen van risicogroepen, zoals jongeren", legt Kocks uit.

Al snel moet de groep in actie komen. Enkele opgeschoten scholieren schelden medereizigers uit en klepperen met asbakken. Als de conducteurs er iets van zeggen, krijgen ze een grote mond en worden de asbakken op de grond leeggegooid. Binnen de kortste keren zijn ze omringd door het team. "De mensen zitten hier met knikkende knieën. De regels zijn toch ook voor jou gemaakt?", foetert Daan Kocks. Ze komen deze keer met een waarschuwing weg.

Al vanaf december zijn de gemeentes en politie in gesprek over het terugdringen van agressie op de Hoekse lijn. Het traject behoort, samen met de zogenoemde Flevolijn tussen Amsterdam en Lelystad, tot de meest incidentrijke lijnen van Nederland. Na de mishandeling van NS-personeel op station Schiedam-Centrum, werd besloten tot de integrale aanpak. Een conducteur liep toen zware verwondingen op, nadat hij met een loden pijp werd geslagen. De gewelddadige dood van Daniel van Cotthem in januari, nadat hij op station Vlaardingen-Oost werd geslagen, zorgde ervoor dat het plan versneld werd uitgevoerd.

"Het heeft geen zin om alleen de trein blauw te verven en niet verder te kijken", vindt Daan Kocks. "Het wegnemen van het gevoel van onveiligheid in de trein is mooi, maar het is meer een maatschappelijk probleem." Hans Nossent vult aan: "Zodra we weten waar jongeren zich ophouden, naar welke feesten ze gaan en hoe laat ze vertrekken, kunnen we meer doen. Als blijkt dat ze bijvoorbeeld allemaal middenin de nacht in Vlaardingen staan, moeten wij dus zorgen voor vervoer, om te voorkomen dat ze herrie gaan schoppen."

Op station Vlaardingen-Centrum stappen twee slungelige jongens in. De conducteurs kijken elkaar aan. Dat zijn zwartrijders, weten ze. Langdurig graaien de jongens in hun zakken, tot de trein aankomt in Vlaardingen-Oost. "Hier moeten we eruit, de groeten", zeggen de jongens vrolijk. Als ze uitstappen, gaat tot hun schrik het opgetrommelde politieteam mee. "Normaal ontsnappen ze altijd", zegt de conducteur. "We hebben te weinig mensen om effectief tegen zwartrijders op te treden."

Aan het eind van de avond blijkt dat de avond opvallend rustig is geweest. Enkele tientallen reizigers hadden geen plaatsbewijs bij zich, maar slechts zeven daarvan werden bekeurd. Ook twee snotterende jongetjes van elf gaan vrijuit. "Dat wordt straf als jullie vader dat hoort", pest de conducteur hen. "Alstublieft meneer, wilt u het niet tegen onze vader zeggen?"


Zie ook:

Extra conducteur op agressietreinen (6 januari 2000)

NRC Webpagina's
7 FEBRUARI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)