R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
De BBC slaat toe op alle markten
Rupert Gavin (42) is de topman van BBC Worldwide. Na Eton en Cambridge begon hij bij een reclamebureau, werd miljonair toen Saatchi dat overnam en vertrok in 1987 naar de elektronicaketen Dixons. Daar was hij verantwoordelijk voor de eerste massaverkoop van pc's. Vanaf 1994 ontwikkelde hij de internet- en multimedia-afdeling van de Britse telefoongigant BT en leidde daar later de omvangrijke consumentendivisie. Juli vorig jaar stapte hij over naar BBC Worldwide. De toekomst is volgens hem aan 'content'. In zijn portefeuille een zeer winstgevende tijdschriftengroep met, naast de tv-gids Radio Times, meest uitgaven in het verlengde van bekende tv-programma's als Top Gear en Home & Garden. Hij is verder verantwoordelijk voor websites, de verkoop van programma's en formules en een groeiend aantal complete tv-kanalen. Over commercie in een publiek bestel.
Valt er geld te verdienen met de publieke BBC? "Bij een kwart van de producties zorgen we voor merchandising met speelgoed, boeken, video's en tijdschriften. Zulke extra inkomsten zijn belangrijk, want we werken in dezelfde markt als de commerciële zenders als het om schrijvers, acteurs, regisseurs en technici gaat."
Het kijkgeld is niet toereikend? "We hadden vorig jaar veel succes met Walking with Dinosaurs. Die serie kostte zes miljoen pond. Zoveel publiek geld is niet te rechtvaardigen. We hebben het programma inmiddels aan meer dan veertig landen verkocht. Dat levert zo'n 4 miljoen pond op."
Wanneer begint uw bemoeienis met zo'n productie? "Op het moment zenden we een zeer moeilijke dramareeks uit, Gormenghast, naar het klassieke boek van Mervin Peake. De eerste plannen dateren van vijf jaar terug en wij zijn er drie jaar geleden bij betrokken. Voor Gormenghast hebben we al een website , boeken en de video komt volgende week uit. Er zijn ook Gormenghast-sieraden. Het gaat maar door."
Ook op internet? "Het programma brengt mensen naar de website en de website lokt ze weer naar de tv. De BBC heeft de drukst bezochte 'inhoudelijke' site buiten de VS. Het is voor ons net zo belangrijk als televisie en radio. Zeker op het educatieve vlak: meer dan tweederde van de Britse scholieren gebruikt onze sites voor hun examens."
En dat wordt betaald met kijkgeld? "De inhoud wordt daaruit betaald. We hebben daarnaast ook commerciële sites opgezet zoals beeb.com met links naar externe e-commerce en de BBC-shop waar we onze eigen producten verkopen. Dat begint goed te lopen. Ons record is de complete set van Dad's Army: 340 pond. Aan iemand in Duitsland, grappig." Kan de BBC ooit zonder kijkgeld? "De 'license fee' is 2,2 miljard pond per jaar, het zal nog lang duren voor we met commercie zo veel verdienen. Het zou ook niet goed zijn als de hele organisatie voortdurend op jacht naar geld gaat, zoals veel publieke omroepen die met adverteerders en sponsors zijn gaan werken. Wij denken dat je daardoor jezelf verzwakt."
Komt internationaal de naam van de BBC voldoende tot zijn recht? "Niet altijd en daarom werken we tegenwoordig met 'branded blocks'. Op veel zenders hebben we twee of meer programma's in thema-blokken van meestal een uur, zoals BBC History, BBC Comedy, BBC Children, BBC Entertainment. Daardoor stijgt onze naamsbekendheid enorm en meestal verdubbelt het aantal kijkers. Het is dus ook in het belang van de zender." Wat is op langere termijn het voordeel? "De groeiende perceptie van het merk BBC. Want dat kun je ook op andere manieren benutten. Zo hebben we een Duits Top Of The Pops-magazine. Een Top Gear in het arabisch, en een Nederlands blad over Teletubbies. Om er een paar te noemen."
U verkoopt ook complete kanalen. "In Europa hebben we al BBC Prime. Met Discovery zijn we Animal Planet aan het grootmaken. We zijn People & Arts begonnen, wat over mensen, kunst en reizen gaat. In Zuid-Amerika heeft dat veel succes en we verspreiden het nu ook in Portugal en Spanje. En natuurlijk hebben we overal BBC World. We bereiken 219 miljoen huishoudens over de hele wereld."
Wat wordt na Tubbies en Dinosaurs het volgende succes? "We hebben de kinderserie Tweenies. Die is al aan veel landen verkocht." Dat is toch net de Teletubbies? "Het is voor een beetje oudere kinderen. Ons doel is dat het kind zich tussen de 1 en 2,5 jaar te goed doet aan Teletubbies en dat ze tussen 2,5 en 3 overstappen op Tweenies."
Enzovoort? "Precies, één van de zwakheden van de BBC was dat we wel jonge kinderen en oudere leeftijdsgroepen goed bereikten, maar ze ergens daartussen kwijtraakten. En dáár zitten onze nieuwe merken. We hebben zojuist in Engeland Rotten Ralph, een ondeugende poes, gelanceerd voor kinderen rond een jaar of negen." En voor het oudere publiek? "Natuurlijk werken we aan een opvolger voor Walking with Dinosaurs. Maar dat zal nog wel een een paar jaar vergen. Binnenkort beginnen we met Ape/Man. Zoals de dinosauriërs de kijker mee terugnamen naar een ver verleden, reis je nu naar de tijd van het ontstaan van de mens."
En het boek, de video's en de websites staan al klaar. "Ja, zo sla je tegenwoordig toe op de markt. Vroeger bracht je iets op de tv en een paar maanden later kwam dan een boek uit. Maar nu verschijnen we tegelijkertijd op alle media en in alle formaten. Zo genereren we nogal wat opwinding."
|
NRC Webpagina's
5 FEBRUARI 2000
|
Bovenkant pagina |